Recensie: Super Jan, Harmen van Straaten

9789020663129 Super Jan

Toen Jan acht werd, zag hij een vallende ster. Zoals het hoort deed hij een wens: hij wilde superkrachten! En dat was gelukt. Vanaf die dag was hij ontzettend sterk, kon hij met katten praten en kon daarmee heel veel mensen helpen. Maar die krachten moest hij natuurlijk wel verborgen houden! En dat is Jan heel erg goed gelukt. Maar nu komt zijn grote angst: Jan wordt bijna negen… zouden zijn krachten ook dan nog gelden? Superspannend voor Super Jan!

En dat is niet het enige: de aarde wordt bedreigd door een komeet, de speeltuin wordt gesloten en er zijn een aantal jonge poesjes die gered moeten worden… Super Jan doet een heel moedig besluit. Hij kiest ervoor om de mensen te helpen zónder zijn superkrachten! Zal hem dat lukken? Het moest haast wel, omdat hij zijn krachten misschien gaat verliezen… Gelukkig heeft hij een aantal vrienden op wie hij kan rekenen, en maakt hij een paar nieuwe, die hij bovendien met zijn slimheid weet te helpen.

Super Jan is een superleuk boek, over een aantal heel herkenbare zaken: onzekerheid, pestkoppen (met een zwakke plek), opschepperige mensen, een operazanger met plankenkoorts (die kent toch iedereen?) en nog veel meer. Het is heerlijk vlot geschreven, en makkelijk leesbaar – ook voor jonge lezers. En vooral dat maakt het boek zo leuk, want heel veel boeken voor beginnend lezers zijn er niet! Ondanks deze lange moeilijkheidsgraad zitten er een paar lastige elementen in het boek, zoals de dreiging van de meteoor. De paniek die daardoor ontstaat is misschien wat lastig te behappen.

Super Jan, Harmen van Straaten
Kluitman, oktober 2012, 124 pagina’s, hardcover.
Prijs: 9,95 euro. Leeftijd: vanaf 7 jaar. ISBN: 9789020663129