Recensie: Succesvol samenwonen, Onno Aerden

Het boekje succesvol samenwonen is een leuk en grappig boek voor iedereen die niet meer alleen in een huis wonen. De schrijver neemt je mee in 50 column-achtige verhalen, waarin hij je meeneemt naar alle verschillende aspecten die met het samenwonen te maken hebben. Dat begint natuurlijk met het begin. Weet je zeker dat je wil samenwonen met je partner? Is het niet te vroeg of juist te laat, hoe staat je omgeving ertegenover, en nog veel belangrijker: waar ga je samenwonen? Heb je eenmaal de beslissing genomen en je stekje gevonden, dan begint het dagelijkse leven. De dagelijkse beslommeringen en regeltjes, het opruimen, het koken, het samen dure dingen kopen, het ruzie maken, en vooral: het goed maken. Door deze inleiding denk je misschien dat boekje juist geschikt is voor jongeren, die voor het eerst gaan samenwonen. Niets is minder waar, want ook mensen die juist al samen hebben gewoond zullen dit boekje als leerzaam, herkenbaar, en zeker grappig ervaren. Dat komt vooral door de schrijfstijl van Onno. Die is leuk, vlot en makkelijk leesbaar. Door deze manier van schrijven lijkt het soms alsof je in een dagboek aan het lezen bent, terwijl je zelf soms ongemerkt op de vingers wordt getikt voor dingen die je misschien fout doet. De andere kant van de medaille is dat je misschien ook wel heel veel leert van je partner. Het boekje schrijft over zoveel verschillende aspecten, dat iedereen zich er wel in zou kunnen vinden. Niet in alle verhalen natuurlijk, maar wel in een flink aantal. Zo kun je aan je partner precies vertellen en aanwijzen hoe jij bepaalde ergernissen ervaart, zonder ze zelf te hoeven vertellen. En zo worden er heel wat deuren geopend en problemen opgelost, gewoon door een leuk boek te lezen. Succesvol samenwonen is dan ook een boek dat ik aanraad voor iedereen die verliefd is en wil gaan samenwonen of die dat al een tijdje doet. Succesvol samenwonen, Onno Aerden BBNC Uitgevers, maart 2013, 160 pagina’s, hardcover. Prijs: 9,95 euro. ISBN: 9789045314549