logo-liggend-wit-donkerblauw-klein

Recensie: De succesillusie, Richard Engelfriet


succesillusieAls je in een groot bedrijf werkt, dan heb je er vast wel eens mee te maken gehad: een manager die ineens vol is van de één of andere managementtechniek. Succes verzekerd, als je het stappenplan volgt van een managementgoeroe en doet zoals zij prediken. En hoe enthousiast die manager er wellicht over kan zijn, zorgt het vaak voor een aantal fikse veranderingen. Iemand die er over kan meepraten is Richard Engelfriet. Hij heeft echter eens een aantal van die theorieën kritisch bekeken. En wat blijkt? Het blijken stuk voor stuk succesillusies.

Illusionisten ontmaskerd

Richard Engelfriet, zelf spreker voor bedrijven en organisaties, neemt de grootste en bekendste ‘succes-goeroes’ stuk voor stuk onder de loep en bespreekt hun theorieën en onderbouwingen op zijn geheel eigen wijze. Dat wil zeggen: met de nodige dosis humor, zelfspot en kritische ondertoon. Maar niet zonder een gedegen uitleg over het succes van de succesgoeroes, en de succesillusie die ze weten te wekken. Een knappe prestatie, zo blijkt: veel van deze goeroes blijken gebaseerd te zijn op niets minder dan een vaag idee of scheefgetrokken ervaringsverhalen.

Sprookjesbos

Aan het einde van het boek – en daar gaat Richard wat mij betreft soms een tikje kort door de bocht, neemt hij je mee door het sprookjesbos. De bekendste theorieën worden op alfabetische volgorde aan je voorgesteld en uhm… afgebrand. Sorry, een veel betere benaming kan ik er even niet voor vinden. Als er twee of drie van deze stukjes na elkaar stonden geschreven zou het nog betiteld kunnen worden als cynisch of sarcastisch, maar op zo’n grote schaal worden de kritische noten een beetje te veel naar het negatieve getrokken.

Conclusie over De Succesillusie

Richard Engelfriet weet op zijn geheel eigen wijze de nuchterheid terug te brengen in het zakenleven en de managers. Hoewel het uitpluizen van de ‘sprookjes’ wat negatief overkomt op me, is de boodschap zeker duidelijk: denk zelf na en kijk naar het proces. Veel kritiekpunten zijn zeker gefundeerd, vaak vermeld Richard ook dat er zeker een kern van waarheid in de theorie zit, maar dat je niet blindeling moet vertrouwen op de succesgarantie die de managementgoeroes beloven. Die blijken vaak nergens op gebaseerd. Een goede waarschuwing, verpakt in een verhelderend, prettig leesbaar managementboek. Door: Score: De Succesillusie krijgt 4,3 van de 5 punten.

Informatie

De Succesillusie, Haystack, 200 pagina’s, hardcover.
Vanaf: jaar. ISBN: 9789461262080. Prijs: 20 euro.


Boeken koop je bij je plaatselijke boekhandel.
Online bestellen kan onder andere op:

Geschreven door Dennis van Houts

Dennis, hoofdredacteur van CooleSuggesties.nl. Getrouwd, vader van twee zoons. Beetje nerdy, houdt van lekker eten en films kijken. Verslindt boeken bij het leven.