Hoop vinden in de wolken: Stukjes Hemelblauw vertelt hoe kinderen dat doen

stukjes-hemelblauw Laat ik vast meteen met een fikse opsteker beginnen: Stukjes Hemelblauw is een geweldig dagboek over een weesmeisje, dat samen met haar broertje een heel beroerde jeugd heeft gehad. In het dagboek lees je hoe Ira (eigenlijk heet ze Miracle) en haar broertje Zachary (Zac voor vrienden) hun jeugd doorbrengen in het kindertehuis Skilly in Londen, Engeland. Op het moment dat ze daar aankomen zijn ze zeven en negen jaar oud.

Ouder dan ze lijken

In die periode heeft Ira inmiddels zo’n band met haar broertje opgebouwd dat ze meer een moeder is voor haar broertje dan een zus – ze is overbezorgd en probeert hun leven in goede banen te leiden. Een feit dat meermaals terukomt in het boek, en waar Ira ook heel open over schrjift. Tussen alle rare vergelijkingen en eerlijke bekentenissen door, wel te verstaan. Het dagboek van ira is namelijk zo open en eerlijk, dat het gewoon door een negenjarig kind geschreven zou kunnen zijn. En dat is bijzonder knap voor een volwassenen. Blijkbaar heeft Sue Durrant, de schrijfster, of heel erg veel kinderen ondervraagd of is ze zelf nog helemaal in contact met haar ‘innerlijke kind’. Het is in ieder geval heerlijk fladderig en openhartig.

Wezen

In Stukjes Hemelblauw is het natuurlijk niet allemaal koek en ei. Sterker nog: hoewel de twee weeskinderen een goede band hebben met de andere kinderen is het duidelijk dat zij er een heel lange tijd zullen blijven. Ira verwijt het aan van alles en nog wat, maar waar het door komt? Niemand zal het weten. Ook die onzekerheid komt geweldig goed naar voren in dit boek. De vriendelijke concierge Silas met zijn opstandige karakter, Hortense, die iedereen  met open armen ontvangt of de kille en griezelige mevrouw Clanks – allemaal spelen ze een belangrijke rol. Zelfs de pestkop Jimmy en veel andere kinderen hebben zo hun plekje veroverd in het verhaal van huize Skilly. Daar komt echter verandering in wanneer ze bij Martha mogen logeren in de vakantie. Vanaf dat moment worden beide kinderen goed wakkergeschud, maar ook Martha krijgt een paar fikse lessen voor haar kiezen. Mooie verhalen, krachtige herinneringen, bekeken door kinderogen. Indrukwekkend!

Getekend

Door het boek heen vind je verschillende kinderlijke tekeningen in zwart-wit, die het idee van een dagboek helemaal compleet maken. Je moet namelijk weten dat Ira maar wat graag tekent. Dat past dus perfect bij het verhaal. Let ook vooral op de super stoere kaft: de kartonnen omslag heeft een paar doorkijkraampjes waar je … stukjes hemelblauw door ziet. Zoals het hoort, bij zo’n boek.

Stukjes hemelblauw, Sue Durrant
Illustrator: Katie Harnett Meis en Maas, 207 pagina’s, paperback. Prijs: 15,99 euro. Leeftijd: vanaf 12 jaar. ISBN: 9789030501732