Spel recensie: Stratego Original, Jumbo

In Stratego Original ben je de opperbevelhebber van een echt leger, jouw leger om precies te zijn. Een rood, of een blauw. Voor je begint zet je al je troepen neer, op de manier waarop jij denkt dat de verstandigste is. Hoe combineer je een krachtige aanval met een stevige verdediging? Daarbij moet je rekening houden met het plaatsen van je vlag: het doelwit van je tegenstander. Waar zet je ‘m neer? Omring je hem met je sterkste spelers, of juist met bommen? En bovenal, heb je door wat je tegenstander in zijn schild voert? Want het is jouw doel om zijn vlag te veroveren!

De klassieke Stratego

Dat alles komt samen in het alom bekende spel Stratego, dat al sinds jaar en dag bekend en berucht is. Het spelbord en de figuren zijn natuurlijk bekend, met de speciale karakters die een belangrijke rol spelen om bommen onschadelijk te maken, de spion die de veldmaarschalk kan verslaan, en nog veel meer. Maar in deze versie is er een nieuwe toevoeging: de infiltrant! Een soort spion, maar dan een die zonder problemen iedere spelfiguur uit de weg kan ruimen. Daarvoor hoef je alleen maar te raden welke vijand je tegenover je het. Heb je dat goed, dan is hij verslagen. Maar pas op: de infiltrant is ook heel zwak! Wordt hij aangevallen, dan is hij meteen verslagen.

Praktische vormgeving

Je kunt het spel echter ook op de oude manier spelen, zonder infiltrant. Een handig hulpmiddel is het sorteerrekje, waarop al je spelfiguren staan. Daardoor heb je se meteen opgeruimd én gesorteerd als je klaar bent met spelen, en kun je ze ook netjes tevoorschijn halen en een snelle opstelling bedenken. Op het rekje staan cijfers gegraveerd, zodat je weet waar alle figuren geplaatst moeten worden.

Battle Cards

Een leuke toevoeging zijn de battle cards, die je tijdens het spel kunt inzetten om de strijd in jouw voordeel te beslechten. Met deze kaarten ga je nog dieper in op de mogelijkheden van je leger. Door een battle card in te zetten versterk of verdedig je tijdelijk een specifieke pion, maar kun je ook een paar stappen extra zetten als dat nodig (of handig) is. Daarmee wordt het spel nog wat onvoorspelbaarder en kun je inspelen om de strategie van je tegenstander. Geen zin in die battle cards? Dan laat je ze gewoon in de doos liggen 🙂

Stratego Junior

Heb je kinderen die deze variant nog te moeilijk vinden, maar wel razend interessant?Dan moet je zeker eens kijken naar Stratego Junior, waarin sprookjesfiguren het tegen elkaar opnemen. Deze variant heeft minder verschillende ‘soldaten’, en een heel leuke en eenvoudige spelvariant waarin Stratego wordt gemixt met Memory. Erg leuk, en net zo spannend!

Ga direct naar Stratego Original 2023 op BOL.com.

Recensie over Stratego Original 2023

Stratego is nog altijd mateloos populair, dat bewijzen de nieuwe varianten keer op keer weer. Zoals je kunt verwachten is ook Stratego Original 2023 fraai afgewerkt en ziet het er allemaal prima uit. De grote doos biedt plaats voor alle stukken naast elkaar, zodat je ze meteen na gebruik kunt opruimen en paraat hebt staan voor een volgend potje. De nieuwe battle cards vond ik een leuke toevoeging, maar je moet er natuurlijk wel van houden. Door de kaarten in te zetten kun je zwakke punten in je verdediging opheffen of juist gebruikmaken van een zwak punt bij je tegenstander. Let the games begin!

Titel: Stratego Original 2023
Uitgever: Jumbo
Genre: strategie