Recensie: Stratego kaartspel, Jumbo spellen

stratego kaartspel

Het alom bekende bordspel Stratego is onlangs omgevormd tot een kaartspel. Het doel is hetzelfde: het veroveren van de vlag van de tegenstander. Het Stratego kaartspel bestaat uit twee sets van ieder 23 kaarten. In je leger natuurlijk weer alle figuranten van spion tot maarschalk, een paar bommen, én de vlag. De verschillende strijdkrachten hebben een nummer gekregen. Dat vergemakkelijkt het beoordelen van de strijd: het hogere nummer wint. Uitzonderingen zijn de spion (nr. 1), die de Maarschalk kan verslaan (maar op haar beurt verslagen kan worden door de Maarschalk als hij eerst aanvalt), de Verkenner (nr. 2), waarbij je twee kaarten van de tegenpartij mag verkennen, en de Mijnenveger (nr. 3) die bommen onschadelijk kan maken.

Maar goed, tot zover niets nieuws. Hoe gaat Stratego kaartspel in z’n werk? Het spel kan gespeeld worden met twee spelers. Iedere speler schudt zijn kaarten, en pakt er acht uit. Vijf daarvan worden omgekeerd op tafel gelegd, die mag je in de hand houden. Nu ga je aanvallen. Kies een kaart van je eigen team, en wijs een kaart van de tegenstander aan. Deze wordt door de tegenpartij omgedraaid, zodat je kunt beoordelen wie er gewonnen heeft. De verliezer wordt weggelegd op een aflegstapel. Uit de drie kaarten die je in de hand hebt mag je dan een kaart uitzoeken die op de lege plek wordt neergelegd. Als dat gedaan is, wordt er een kaart van de stapel gepakt om weer drie kaarten vast te hebben. Tip van Jumbo: houdt de vlag zo lang mogelijk in je hand! Is die namelijk gevonden, dan is het spel afgelopen.

Zo simpel is het. Simpel, maar o, zo leuk en spannend! Het voordeel van het kaartspel is namelijk dat er een enorme vaart achter zit. En met die eenvoudige regels was het experiment wel heel aantrekkelijk om het spel met wat jongere kinderen te spelen. Mijn zoons bleken gewillige slachtoffers: 4 en 6 jaar oud. Beiden kunnen tellen, hebben een goed rechtvaardigheidsgevoel en kunnen tegen hun verlies (vooral bij kleuters is dat tamelijk zeldzaam). En wat blijkt? Een regelrechte voltreffer! Vol overgave spelen ze het spel, ontdekken ze nieuwe tactieken en hebben ze keer op keer de grootste lol. Inmiddels hebben ze er uren opzitten, en gaat er geen dag voorbij zonder dat het spel uit het doosje gehaald wordt!

De kaarten zelf zijn beschilderd met stoere portretten. Mijn jongste zoon viel op dat hoe lager de rank is, hoe liever de soldaat kijkt: hoe hoger de rang, hoe stoerder en mannelijker de geschilderde gezichten er uitzien. Grappig detail! Verder is het spel goed vormgegeven. Het doosje had kleiner gemogen, zodat de kaarten er beter inpassen. Ze zitten in een kartonnen inzetje van het doosje, maar die is best lastig terug te schuiven. Voor het spel: niets dan lof. Stratego is opnieuw uitgevonden!

Stratego kaartspel, Jumbo
Prijs: 6,99 euro. juli 2012. Leeftijd: vanaf 8 jaar.
Aantal spelers: 2. Speltijd: ongeveer 10 minuten