Boek recensie: Storm – het boek van de film

2017 is Het Jaar Van De Reformatie. Vijf honderd jaar geleden namelijk begon de reformatie officiëel, onder leiding van Maarten Luther. Het gangbare katholieke geloof werd daarin flink aan de tand gevoeld en was daar niet zo blij mee. Iedere weerstand of opstand werd dan ook met grof geweld de kop ingedrukt. Zoals alleen dat aan het einde van de middeleeuwen kon. Storm speelt zich juist in die tijd af.

Drukkend

Storms vader, Klaas, is een drukker. Een relatief nieuwe techniek, die de wereld flink aan het veranderen is. Je moet weten dat voor die tijd alle boeken overgeschreven werden. Best wel een hele klus, dat klopt. En ze moesten ook foutloos worden overgeschreven. Moet je nagaan! De drukkunst had dus heel wat voordelen, hoewel dat ook niet zo makkelijk ging als nu. Alle letters moesten in spiegelbeeld in een grote stempelbak worden gelegd. Die werd met inkt ingesmeerd en op zijn kop op papier gedrukt, via een heel zware pers. Al die technieken lees je rustig na in het boek Storm, geen nood. Je leest dan bovendien waarom het werk zo zwaar en moeilijk was.

Reformatie

Tot die tijd had de katholieke kerk het voor het zeggen – in ieder geval in Antwerpen, waar Storm zich afspeelt. De jongen krijgt langzaam aan iets mee van de reformatie, en krijgt via een bevriend schrijver van zijn vader meer te weten over deze nieuwe geloofsovertuiging. Als zijn vader gevraagd wordt om mee te werken aan de hervorming van de kerk, kan hij eigenlijk niet anders. Klaas vind namelijk ook dat de katholieke kerk flink misbruik maakt van diens macht en de goedgelovigheid van de mensen. Gevaarlijk is het wel: opstandelingen worden flink gestraft, veel moeten het zelfs met de dood bekopen. Let wel: er zitten een paar heftige scènes in het boek!

Storm in een glas water

Het verhaal begint pas echt spannend te worden als Storm, samen met Marieke, op pad om zijn vader te redden van de doodstraf. Maar zal hem dat wel lukken? Gaan ze een eenvoudige drukkerszoon geloven? En komen ze uberhaupt wel op tijd? Ze moeten alles op alles zetten in hun race tegen de klok.

Ga direct naar Storm op BOL.com.

Recensie over Storm

Een spannend boek dat je 500 jaar mee het verleden in neemt. De reformatie, de religieuze hervorming, begint op stoom te komen en zorgt voor heel wat rumoer. Het gevaar komt echter wel heel dicht bij als Klaas, de vader van Storm, actief meehelpt aan de reformatie. Een spannend geschreven boek dat levendig laat zien hoe het er in die tijd in Antwerpen aan toe ging. Met een leuke soort-van-romance tussen Storm en Marieke!

Storm,
Uitgever: Aerial Publishers, 210 pagina’s, hardcover.
Vanaf: 12 jaar. ISBN: 9789402601589. Prijs: 16.95 euro.