Recensie: Stoere Steffie en de rare uitvinder, Annemarie Bon

Stoere Steffie en de rare uitvinder Voor kinderen die pas beginnen te lezen is het heel erg belangrijk dat ze boeken voor ogen krijgen die ze ook interessant vinden. Saaie boeken met nietszeggende verhalen over koeien die apen ontmoeten motiveren kinderen meestal niet om verder te lezen of een nieuw boek te pakken. Gelukkig komen er steeds meer boeken op de markt waar kinderen echt van kunnen smullen, die heel specifiek zijn geschreven voor een bepaalde doelgroep, om zo verhalen te schrijven die kinderen echt zullen raken. En daar worden wij heel blij van! Zo komt uitgeverij Kluitman met een nieuwe serie Leren lezen-boeken, die geschreven zijn door topschrijvers. Zoals Stoere Steffie en de rare uitvinder, geschreven door Annemarie Bon. Stoere Steffie is niet zo maar een meisje. Steffie is geen meisje dat meezingt met K3 en roze jurkjes draagt :Steffie is een stoere meid, die een stevig potje voetbal speelt. Dat gaat meestal goed, maar soms beseft ze niet wat haar kracht is en gaat de bal er vandoor. Zoals in dit avontuur, want de bal gaat dwars door het raam van het laboratorium van de rare uitvinder Rinus. Hij ziet er ook echt uit als een uitvinder, met een grote witte jas en een grote bos warrig haar. Gelukkig is de rare uitvinder heel aardig, en mag Steffie de bal zonder problemen terughebben. Er is alleen een klein probleempje: de bal is de tijdmachine in verdwenen, waardoor hij ‘ergens’ in de tijd rondzwerft! Steffie besluit de bal achterna te reizen, en beleeft dan een spannend avontuur in de oertijd. Stoere Steffie en de rare uitvinder is een geweldig boek, dat kinderen zeker spannend zullen vinden. Doordat Steffie een meisje is dat graag voetbalt zal het zeker stoere meiden aanspreken, maar ook voetbaljongens zal het bekend voorkomen dat er eens een bal bij iemand door het raam verdwijnt. En dan zo’n rare professor… dat verwacht je niet! Het verhaal is geschreven voor kinderen vanaf ongeveer 7 jaar oud, op niveau AVI E4: het leesniveau dat kinderen eind groep 4 zouden moeten beheersen. De vlotte tekeningen van Marja Meijer geeft de kinderen wat extra ondersteuning tijdens het lezen. Het boek is verdeeld in hoofdstukken, en is voorzien van een handig leeslint, met een rubber poppetje van Steffie er aan.

Stoere Steffie en de rare uitvinder, Annemarie Bon
Illustrator: Marja Meijer Kluitman, 32 pagina’s, hardcover. Prijs: 9,95 euro. Leeftijd: vanaf 7 jaar. ISBN: 9789020678062