Recensie: Stille Stem, Ann Cleeves

9789400500990 stille stem

Ann Cleeves is voor het boek Stille Stem wederom in de huid gekropen van inspecteur Vera Stanhope. Vera is een echte controlfreak met haar eigen problemen. Ze is niet moeders mooiste, en dat beseft Vera maar wat goed. Relaties zijn haar onbekend, en ze voelt zich duidelijk onbemind. Dat ze het hart op de juiste plek heeft blijkt uit dit boek des te meer, want hoewel Vera bikkelhard en niet bepaald subtiel is weet ze toch vaak de gevoelige snaar te raken. De gezette politie-inspecteur blijkt op de gezonde toer te zijn geslagen, en heeft een abonnement genomen op de plaatselijke fitnessclub om wat te zwemmen. Wat haar niet altijd even gemakkelijk valt, maar daar praat ze zich snel overheen. De sfeer in de fitnessclub/zalencomplex/hotel slaat echter snel om als ze een dode vrouw aantreft in de sauna. Wie is de vrouw, en waarom is ze om het leven gebracht?

Op dat moment begint het tweeluik in de vertelling. Je leest aan de ene kant over de bevindingen, ondervragingen en de voortgang van het onderzoek vanuit de ogen van Vera Stanhope. Aan de andere kant wordt je de geschiedenis ingeslingerd van het dorpje waarin Stille Stem zich afspeelt. De inwoners hebben namelijk een kleurrijke geschiedenis achter de boeg, een web dat zich verder uitspreid dan Vera had kunnen vermoeden.

Samen met het moordonderzoek lees je namelijk over een bizarre en gruwelijke geschiedenis over een aantal maatschappelijk werkers en een gruwelijk verleden, waarin een moeder haar eigen kind heeft verdronken. De betrokken maatschappelijk werkster voelt zich natuurlijk voor altijd schuldig, maar wordt ook geteisterd door de media-aandacht die de zaak heeft gekregen en waardoor ze met de nek wordt aangekeken. Laat de betrokken maatschappelijk werkster nu net een paar weken eerder in het dorpje zijn aangekomen voor een tijdelijk verblijf. In het zelfde dorpje waar haar bazin al jaren woont… toeval? Of zit er meer achter deze geschiedenis?

Vera gaat er samen met haar team op af en probeert alle puzzelstukjes in elkaar te passen. Hoewel ze liever alles zelf doet weet Vera als geen ander hoe ze de kwaliteiten van haar teamleden moet inzetten, en samen komen ze tot wonderbaarlijke concclusies. Stille Stem is een spannend boek, zonder échte actiemomenten. Het kabbelt echter rustig voort, en je wordt vooral het boek ingezogen door de toenemende aantal hints die komen bovendrijven. hints die je in eerste instantie direct kunt plaatsen, maar niet altijd blijken te zijn wat je er van denkt. Ann Cleeves weet tot de laatste hoofdstukken de spanning hoog te houden, tot dat Vera écht het onderste uit de pan heeft weten te halen.

Stille Stem, Ann Cleeves
AW Bruna, juli 2013, 288 pagina’s, paperback.
Prijs: 18,95 euro. ISBN: 9789400500990