Recensie: Sterven is klote, maar jullie koffie is lekker, Martine Wolfaert

Het boek sterven is klote, maar jullie koffie is lekker gaat over een bijzondere vorm van verpleging. Martine is namelijk verpleegkundige in het hospice van Coda. Dat is een verpleeghuis voor pallatieve zorgen, een tehuis dat erop gericht is om lasten te verlichten en zorgen te verminderen. Er heerst dan ook geen klinisch steriele sfeer, maar straalt een huiselijkheid uit, en draait vooral om de individuele begeleiding van de gasten.

Het verpleegtehuis is een tehuis waar de gasten hun laatste dagen verblijven. Ze leven er het laatste stuk van hun verhaal. Het is een einde van een lange reis, doelen, dromen, en vaak ook van problemen en zorgen. De mensen die er verblijven maken zich dan ook niet meer druk om de grote dingen in de maatschappij, maar leven van dag tot dag. Het gaat erom de kleine dingen. Het allerzachtste kussen. Een gekookte aardappel als je geen puree meer kunt zien. Over een zoon die na jaren een zoen en zijn moeder geeft.

Tussen al deze mensen maakt Martine dagelijks hartverwarmende en hartverscheurende momenten mee. Niet alleen met de gasten die er verblijven, maar ook met de bezoekers die er over de vloer komen. In sterven is klote maar jullie koffie is lekker laat Martine zien dat ze de mensen niet alleen begrijpt en goed weet te begeleiden, maar ook dat er meer is buiten de alledaagse beslommeringen. Ze weet haarfijn de vinger te leggen op de kleine momenten die ineens zo groot blijken te zijn ze weet als geen ander te vertellen waarom een gewoon kopje koffie echt kan zijn.

Het boek is dan ook een verzameling van verhalen en ervaringen die Martine op heeft gedaan in het tehuis. Zelf noemt ze het een verzameling columns, maar daar kan ik mij minder goed in vinden zelf zou ik het een verhalenbundel willen noemen, waarin een aantal persoonlijke levensverhalen zijn opgeschreven. Deze verhalen zijn in grote hoofdstukken geordend, en nemen je mee van seizoen tot seizoen. Daarbij zijn de verhalen net zoals de ervaringen van Martine zelf: soms hartverwarmend, soms hartverscheurend. De ene keer geven ze je een brok in de keel, de andere keer lees het verhaal uit met een glimlach op je gezicht.

Sterven is klote maar jullie koffie is lekker, Martine Wolfaert
Uitgeverij Vrijdag, maart 2013, 347 pagina’s, paperback.
Prijs: 19,95 euro. ISBN: 9789460011887