Recensie: Steal like an artist, Austin Kleon

Steal like an artist_COV_OK.indd

Creativiteit zit sommige mensen echt in het bloed, anderen moeten er wat meer moeite voor doen. Ze zijn wel creatief, maar worden door heel veel verschillende factoren tegengehouden. En let wel: creatief zijn heeft niet direct iets te maken met schilderen, tekenen, kleien, of kantklossen: creatief zijn kan ook in de zin van het zoeken naar oplossingen, het vinden van nieuwe manieren om iets uit et leggen, en nog veel, veel meer.
Het boek Steal like an artist laat je zien hoe je de creativiteit in jezelf meer kans geeft. Want zolang je de kracht van lezelf gebruikt, zul je heel veel verder kunnen komen in alles wat je doet. Het boek zelf is opgedeeld in tien verschillende hoofdstukken, waarin je verschillende aspecten leert van het creatief ondernemersschap. Zo leer je dat je best naar anderen mag kijken voor ideeën en suggesties, vriendelijk te zijn, maar ook saai, je werk en resultaat te delen met anderen, en ook ideeën delen met anderen. Ofwel: communiceer, kijk rond, maak vrienden en wees aardig. Zo kom je los van de grond. Door op dat moment hard te werken en kritisch te zijn naar je eigen werk kom je een heel eind.

Maar er staat natuurlijk nog veel meer in dit compacte, vierkante boekje. Het is overigens heel erg leuk geschreven. Lekker vlot, in korte zinnen die je ogen zeker zullen openen. Het boek is geïllustreerd met zwartwitfoto’s, handgeschreven diagrammen en citaten. De hoofdstuktitels zijn ook in het geschreven lettertype dat je op de cover ziet. Een erg leuk boek, dat toch een lastig onderwerp heel luchtig brengt. Het zal veel mensen goed kunnen doen, een echte aanrader voor iedereen die wat meer wil doen met z’n leven, op welk gebied dan ook. Dit is misschien wel hét carrièreboek!

Steal like an artist, Austin Kleon
Lannoo, oktober 2012, 282 pagina’s, paperback.
Prijs: 14,95 euro. ISBN: 9789401404860