Recensie: Start 2 sex, Goedele Liekens

start2sex

Start 2 sex is een open en openhartig voorlichtingsboek van de Vlaamse seksuologe Goedele Liekens. Doordat het boek ontzettend leuk en vrolijk is vormgegeven zal het zeker aanspreken voor jongeren. Veel vrolijke en sexy stockfoto’s (die niet shockerend zijn overigens) en plaatjes zetten helemaal de sfeer. De informatie wordt niet gegeven in lange stukken tekst, maar korte tekstfragmenten in kadertjes en tekstblokjes.

Start2Sex geeft uitleg over alle aspecten van seks: van verliefdheid tot voorbehoedsmiddelen, van verschillende standjes tot SOA’s. Naast verplichte kost zoals de anatomie van de geslachtsdelen komen ook controversiëlere onderwerpen aan bod, zoals trouw versus one night stands. Er staat ook genoeg in die het gesprek op gang moet brengen, want praten over seks is natuurlijk belangrijk binnen een relatie. Zo komen ook prestatieproblemen aan bod, conflicten op het gebied van wensen, lust versus verliefdheid, de verschillen tussen jongens en meisjes… kortom: Start 2 Sex is een erg goed boek voor zowel jongens als meisjes die een begin maken in hun seksuele relatie met anderen.

Met Sart 2 Sex maakt Goedele Liekens weer eens duidelijk seks en liefde hand in hand gaan. Helaas moet ze daarbij een enorme hindernis overwinnen: het misplaatste beeld dat de media heeft ontwikkeld over het uiterlijk, houding, relaties en seks… hopelijk zal dit boekje mensen inspireren en het verkeerde beeld van deze lichamelijke interactie tussen twee mensen relativeren en in zijn juiste verband zetten.

Start 2 sex, Goedele Liekens
Standaard uitgeverij, oktober 2012, 160 pagina’s, paperback.
Prijs: 17,95 euro. ISBN: 9789002251955