Het Starhawk Universe bestaat in de verre toekomst en kent twee facties: een kolonie van mensen (de Rifters) en de Outcast, die bestaat uit wrede mensen. De Outcast is door de Rift Energy gemuteerd tot psychotische monsters. De strijd tussen die twee groepen gaat echter om deze energiebron. In het spel kruip je in de huid van Emmett Graves, een huurling die door de samenleving is verstoten nadat hij werd blootgesteld aan Rift Energy. Daardoor is hij gedeeltelijk gemuteerd, maar nog wel menselijk. Gaandeweg zal het verhaal van Emmett zich verder ontwikkelen, en komt hij in aanraking met de mensen die hem naast stonden.
Het grappige van het spel is dat het speelt in de verre toekomst, maar ook ontzettend veel western-elementen heeft. Verwacht dan ook de nodige shootouts in het woestijngebied, waar je de levensenergie van de neergeschoten outcast kunt gebruiken om gebouwen, voertuigen en wapens mee te genereren. Ook speelt een groot deel van het spel in de ruimte, waar je met een robot/ruimteship kunt vechten tegen de Outcast die lopend of vliegend aanvallen doet op de Rifters. Het Build & Battle-systeem is uniek. Daarmee kun je – als je genoeg energie hebt verzameld, een bunker bouwen voor jou en je team, zodat de kansen ineens kunnen veranderen. Om in Third-Person weergave echter een mooie bunker neer te zetten, tja, da’s weer een ander verhaal! De manier waarop je het spel speelt kun je trouwens tot in den treuren aanpassen. Da’s fijn, maar het lijkt er ook een beetje op dat Sony geen keuzes heeft kunnen of willen maken. Laten we het er maar op houden dat het hele spel gebaseerd is op Buil&Battle, ook het bouw-element! Een gaaf element is het zeker wel.
De spanning zit er in ieder geval al snel in, hoewel niet altijd alle elementen even duidelijk zijn. Op de plattegrond kun je bijvoorbeeld genoeg tips aflezen, maar waar de wapenbunker is? En hoe je de lijst met opdrachten tevoorschijn tovert? Dat is iets dat je gaandeweg zelf moet uitzoeken. Het spel heeft leuke tussenfilmpjes, die er nu eens níet realistisch uitzien, maar lekker cartoonesk, een beetje grungy. De tekst is in het Nederlands gesproken: grappig, dat hoor je niet vaak. De ‘stoere cowboytaal’ is zo goed en zo kwaad mogelijk vertaald, en komt goed over.
Daarnaast heeft Starhawk niet alleen een sterk online speltype, waarbij spelers elkaar te lijf kunnen gaan in supervette gevechten met wel 32 spelers, maar ook enkele online en offline coöpspeltypen voor maximaal vier spelers. Hiernaast bevat de game multiplayer- en coöpspeltypen met een gedeeld scherm en een eindeloze stroom vijanden, evenals een volledig speltype voor solospellen, met meerdere missies in gevarieerde omgevingen tussen de sterren.
Starhawk, PS3
Sony. Leeftijd: vanaf 16 jaar. Prijs: 59,95 euro
Deze game bij: BOL.com
Grappig, ik heb als voice-over wat stemmen voor deze game ingesproken. Niks bijzonders hoor, rebel nummer 20 en verkeersleider 6 ofzo. Ik heb voornamelijk ‘auw’ moeten zeggen, eigenlijk. Half uurtje werk. Maar ik ben best benieuwd hoe dat is, zo’n game in het Nederlands. Even wachten tot-ie in de kortingsbak ligt dan maar 😉