Recensie: Starcraft II: Legacy of the void

StarCraft-Legacy-of-the-Void-2 Starcraft was één van de eerste realtime strategy-games voor de pc. Eigenlijk een uitvloeisel van Warcraft, dat al een paar jaar enorm knalt als een first person MMORPH, een online wereld waarin je gewoon kunt lopen. Starcraft lijkt vooralsnog geen toekomst te hebben in een first-person spel, maar we kunnen wel genieten van een comeback van het genre strategiespellen. Het verhaal in de Single Player modus gaat verder waar de eerdere Starcraftgames zijn opgehouden. Het verhaal draait om de Protoss, en hun zoektocht naar hun thuiswereld. En oh – om het hele universum veilig te stellen. Tja, als je toch bezig bent! Hoewel deze missie hoog in je vaandel staat, gaat het bij Starcarft II: Legacy of the Void ook om de andere rassen. Je krijgt in mooie cut-scenes heel nadrukkelijk te zien hoe het hen vergaat. Een leuke aanvulling, maar als het je gaat om het gamen op zich kun je die ook overslaan. Het spel zelf is overigens nauwelijks veranderd. gelukkig maar, want het is niet voor niets dat een game twintig jaar na dato vele gamersharten sneller doet kloppen! De algehele besturing, de vormgeving en de manier waarop je legers bouwt en aanstuurt: er zijn wel veranderingen op te merken, maar niet heel erg veel. Zelfs qua vormgeving lijkt het nog redelijk op de oude games, hoewel de graphics wel mooier zijn natuurlijk. Een kwestie van smaak en trends, waarschijnlijk. In het spel vind je veel meer quests dan je gewend was bij de oude titels. Sidequests en quests staan schouder aan schouder en maken het mogelijk om meer je eigen kant op te gaan dan het enkel bouwen van een immens leger en het wegvagen van je vijand. De missies zijn leuk en redelijk uniek, hoewel de basis van het spel natuurlijk onveranderd blijft: bouw een legerbasis, train legertroepen en ga op pad! Die troepen en gebouwen zijn natuurlijk aan te passen op veel verschillende niveaus. Je kunt gebouwen maken waardoor je meer verschillende troepen kunt trainen, of gewoon meer troepen, of waarbij je wapens krachtiger worden. Het meest opmerkelijke is wel dat je nu ook je thuisbasis en de helden naar wens kunt aanpassen, binnen beperkingen uiteraard. Als multiplayers kun je opteren voor een co-op, waarbij je samen met een andere speler de basis van een andere speler moet veroveren. En dat voelt best wel als Heroes of the Storm, waarbij je bonussen kunt verdienen door het spelen van missies. Er zijn natuurlijk wel verschillen: ten eerste speel je nu niet als één van de helden, maar bouw je een eigen leger, en de bonussen blijven je bij. Daardoor kun je bijvoorbeeld sterkere legers bouwen! De multiplayer werkt eigenlijk in eenzelfde manier. Gaaf daarbij is de Archon Mode, waarbij je met twee spelers één enkele basis beheert. Zo kun je heel snel en effectief een aanval inzetten en delen van het leger beheersen. Starcraft II: Legacy of the Void is echt een geweldig spel. Een trip down memory lane voor alle Starcraft-fans, maar ook een echte must-have voor alle nieuwe strategy-fans. Het spel zit gedegen en goed doordacht in elkaar. Och, het heeft eigenlijk zo’n beetje de basis gelegd voor het hele genre. Die moet je dus echt met eigen ogen ervaren!   Starcraft 2, PC Blizzard. Leeftijd: vanaf 16 jaar. Prijs: 40 euro