logo-liggend-wit-donkerblauw-klein

Recensie: Star Wars het kaartspel, White Goblin


WGG_ Star Wars het kaartspel _Pack3D_RGB

Star Wars-fans zijn er in alle leeftijden. terecht, want de zesdelige filmreeks (die binnenkort wordt uitgebreid) staat al jarenlang hoog in het lijstje van SF-fans. Over de filmreeks zijn dan ook al heel wat spellen geproduceerd, met Star Wars het kaartspel als jongste telg. Het spel noemt zichzelf een LCG, een Living Card Game, in tegenstelling tot een TCG, een Trading Card Game. Het voordeel van een Living Card Game is dat je wel de vrijheid hebt om je eigen deck samen te stellen, maar dat je niet blindelings kaarten hoeft te kopen, in de hoop dat je een goede set hebt. Het spel is schitterend vormgegeven, en volgt een duidelijk stappenplan. De handleiding hiervoor is 31 pagina’s dik. Er zitten dus nogal wat regeltjes en uitzonderingen aan het spel, maar als je die eenmaal doorhebt is het een goed speelbaar spel. Door de bijzondere speelwijze en de snelheid die erin zit duurt het spel ca. 30-45 minuten. Speel je het nog maar net, dan kan het iets langer duren, omdat er veel uitzonderingen op de kaarten staan omschreven. Het is echt een geweldig spel voor fans van TCG/CCG’s en natuurlijk Star Wars-fanatiekelingen!

In de doos zitten:

  • 240 kaarten, waarvan de helft voor de Lichte Kant, en de helft voor de Donkere Kant
  • 1 Death Star draaischijf
  • 42 schadefiches (waarde 1 en 3)
  • 1 Balans van de Kracht fiche
  • 10 Schildfiches
  • 44 Focusfiches

Hieronder een korte samenvatting van de spelregels. Ik heb een aantal regels en elementen weggelaten voor de leesbaarheid.

De decks van Star wars het kaartspel zijn opgebouwd uit scènes van de films. Je bouwt een deck op uit Doelsets: dit zijn setjes, met als basis een Doelkaart. Daar horen een aantal andere kaarten bij: een eenheidskaart (waarmee je kunt vechten of verdedigen), een verbeteringskaart, waarmee je een eenheid, wapen, locatie of vaardigheid kunt verbeteren, een Gebeurteniskaart, waarop een actie staat omschreven, en een Lotkaart, die alleen in de voordeelstrijd gebruikt mogen worden (daarover later meer). In het spel zitten zes verschillende sets: vier complete decks van 48 kaarten, en nog wat extra. Je kunt dus je eigen set samenstellen met deze kaarten, waarbij je ze samenstelt uit de verschillende gebeurtenissen. Zo is iedere strijd al redelijk in balans.

Een kaart neerleggen kost grondstoffen. Die kun je halen uit de Doelkaarten en je Fractiekaart. De Eenheidskaarten zijn het meest actieve element in het spel. Daarop staan de kosten om hem te gebruiken, de levenspunten, een aantal energiepunten en de aanvalskracht. Als er een speciale kracht gekoppeld is aan de kaart, dan staat dat ook omschreven. In het Nederlands!

Compilatie_spelmateriaal1

Het doel van het spel is verschillend voor beide spelers. De speler van de Donkere Kant heeft een draaischijfje, waarmee hij van 1 tot 12 kan gaan. Staat de teller op 12, dan heeft hij gewonnen. Iedere keer dat de speler aan de beurt is, mag hij de schijf één of twee punten verschuiven. Een spel duurt dus maximaal 12 beurten! De Lichte Kant heeft een ander doel: hij moet drie Doelkaarten vernietigen van de Donkere Kant. Klinkt makkelijk, maar de Donkere Kant is sterker dan je denkt! Maar ook de Donkere Kant kan de Lichte Kant eerder verslaan: als de Lichte Kant nog maar twee Doelkaarten heeft liggen, is het gedaan met Het Goede…

En doelen verslaan, dat doe je door te vechten. Met de Eenheidskaarten, heel goed. Daarop staan personages of voertuigen getekend (in schitterende illustraties, maar het hele spel is erg fraai vormgegeven, in stijl van de films) met een aantal aanvalsmogelijkheden: schieten op Eenheiden, een bom laten vallen op een Doelkaart of een Focusfiche neerleggen op een Eenheid. Of een combinatie van die drie. De speler die aan de beurt is kan nu aanvallen, de ander mag verdedigen. Wie er begint in de strijd, dat bepaalt de Voordeelstrijd. Beide spelers leggen kaarten ondersteboven op tafel. Op de kaarten staan namelijk energiepunten. Let op: hierbij mag je dus die Lotkaarten gebruiken, die heel speciale dingen kunnen laten gebeuren! Doe er dus zeker je voordeel mee! Degene met de meeste energiepunten heeft de Voordeelstrijd gewonnen en mag als eerste aanvallen.

Zodra je aanvalt met een Eenheid, dan leg je daar een Focusfiche op. Zo zie je dat de kaart gebruikt is. Bij je volgende beurt mag je van iedere kaart een Focusfiche verwijderen. Kaarten zonder fiches mogen dan weer opnieuw gebruikt worden. Dat werkt zo ook met de grondstoffen. Voor iedere grondstof die je gebruikt leg je een focusfiche op de Doelkaart. Bij je volgende beurt mag je er één weghalen. Is je Doelkaart weer leeg, dan mag je er weer grondstoffen uit gebruiken. Simpel, toch? Iedere aanval kan bestaan uit één of meerdere onderdelen: je schiet op een eenheid, je legt een bom op een Doelkaart (die doet twee schade) of je mag een Focusfiche neerleggen op een eenheid van een andere speler. Die dus niet gebruikt kan worden! En liggen er dan twee fiches op een eenheidskaart, dan mag die eenheid de volgende beurt ook niet gebruikt worden. Is een eenheid verslagen, dan mag die op de aflegstapel. Heeft de aanvallende eenheid nog bommen, dan mogen die op de Doelkaarten worden neergelegd. Soms zijn er zelfs aanvallen die pas actief worden als je de Voordeelstrijd hebt gewonnen!

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=JkddYTqVTqs]

Zo gaat de strijd maar door. Er zijn nog een paar elementen die het spel flink beïnvloeden, zoals de Balans van de Kracht Fiche in combinatie met de Krachtkaarten, maar zo zijn er nog veel meer zaken die invloed hebben. Ik heb me hierboven slechts beperkt tot de absolute basis. Lijkt je die al leuk (en geloof me, dat is het ook) dan zullen de overige elementen helemaal op hun plek vallen als je het spel in handen hebt! De regels zijn, hoewel omvangrijk, niet heel erg moeilijk. Ik heb het mijn zoon van 7 uitgelegd, en hij is helemaal fan! We hebben het al een aantal keren gespeeld, en hoewel niet alles even duidelijk voor hem is (de films heeft hij nog nooit gezien, dus De Kracht enzo zeggen hem niets) vindt hij de basis helemaal geweldig. Volwassenen en oudere kinderen kunnen natuurlijk wel meer strategie en planning verwerken in hun spel, dat spreekt voor zich. Verwacht overigens geen kleine doos. Kaartspel klinkt compact, maar het zit in een omvangrijke doos! Kleine doosjes voor de verschillende decks hadden overigens goed van pas gekomen. Nu zitten alle kaarten in twee sealbare zakjes: niet echt praktisch. Maar dat zijn slechts de details.

Star Wars het Kaartspel, White Goblin Games
Prijs: 35 euro. juli 2013. Leeftijd: vanaf 10 jaar.
Aantal spelers: 2. Speltijd: ongeveer 30-45 minuten

Speelgoed en spellen koop je bij:

Geschreven door Dennis van Houts

Dennis, hoofdredacteur van CooleSuggesties.nl. Getrouwd, vader van twee zoons. Beetje nerdy, houdt van lekker eten en films kijken. Verslindt boeken bij het leven.