Recensie: Stap-voor-stap snoeien, Christopher Brickell

stapvoorstap_snoeien_isbn_9789052108902_1_1346982499

Dat een goede en mooie  tuin onderhoud nodig heeft is voor sommigen een zware teleurstelling. Hoe leuk het ook lijkt, een tuin achter je huis, er gaat altijd meer tijd in zitten dan je wilt denken. En zeg eens eerlijk: hoe tuinier jij? Op gevoel, naar aanleiding van het kaartje dat bij de plant zat doen je hem kocht? Of heb je dat kaartje niet meer, en doe je zo maar wat? Zonde! Want met het juiste onderhoud krijg je een zo veel mooiere tuin! In Stap-voor-stap snoeien legt Christopher Brickell je uit hoe je er voor kunt zorgen dat je bomen mooier en sterker worden. Het boek richt zich niet alleen op bomen: ook hagen, rozen, heesters en fruitbomen- en struiken komen aan bod.

En sterkere bomen houdt bovendien in dat ze – in het geval van sierbomen of fruitbomen – meer bloemen en vruchten gaan dragen! En dat is in veel gevallen natuurlijk ook een doel op zich. Het boek is ontzettend uitgebreid en duidelijk, en legt uit hoe je moet snoeien in woord en beeld. Zo leer je wat de beste snoeimethoden voor planten en bloemen zijn, en ook op welke tijden je dat moet doen. In de tekst lees je wat je moet doen, en waarom dat zo is. De heldere lijntekeningen laten daarbij duidelijk zien welke delen van de plant je moet weghalen. De heldere indeling per plantgroep en het snelle zoeksysteem zorgen ervoor dat je altijd weet wat de juiste snoeimethode is voor iedere plantensoort, het hele jaar door.

Sta-voor-stap snoeien, Christopher Brickell
Tirion natuur, september 2012, 200 pagina’s, paperback.
Prijs: 14,95 euro. ISBN: 9789052108902