Recensie: Stan en de negen rovers, Jowi Schmitz

stan en de negen rovers Leren lezen is niet altijd even makkelijk, maar wordt wel steeds leuker. Dankzij de veel leukere avonturen waarmee je mag leren lezen. Bijvoorbeeld het mooie boekje Stan en de negen rovers, uit de serie Leren lezen met Kluitman. Ook dit boekje heeft het kenmerkende leeslint met grappig poppetje, waardoor je precies kunt bijhouden waar je gebleven bent. Stan en de negen rovers is geschreven op niveau E4: ongeveer voor kinderen van 8 jaar, als ze in de tweede helft van groep 4 zitten. Het verhaal gaat over een eenzaam jongetje, dat ouders heeft die het veel te druk voor hem hebben. Ze vinden niets leuk wat kinderen leuk vinden, en menen dan ook dat Stan maar snel moet opgroeien. Tja, dan zoek je natuurlijk naar nieuwe vrienden, en die vind Stan in een opmerkelijk clubje van negen rovers. Woeste rovers, met rare trekjes en stoute boevendingen. In het verhaal lees je hoe het komt dat Stan vrienden besluit te worden met de negen woeste rovers, en hoe de rovers langzaam wennen aan het kleine kereltje. En zelfs hoe de negen stoere mannen het leven van Stan redden, want rovers weten dingen die geen enkel ander mens weet! Stan en de negen rovers is geweldig om te lezen, hoewel het soms een tikje eng begint te worden. In het boek worden heel normale woorden gebruikt, en wordt de lezer niet op een betuttelende manier aangesproken. Dat is natuurlijk heel erg fijn voor beginnend lezers, die het vaak met tamelijk nietszeggende verhaaltjes moeten doen. En wellicht herkennen kinderen zich ook wel in de drukke ouders, die het alleen maar over werken hebben… niet zo vreemd dat Stan meteen geïnteresseerd is als hij een stel rovers in de rozenstruiken van zijn moeder ziet graven. Het Roverslied kun je zien en beluisteren op YouTube!

Stan en de negen rovers, Jowi Schmitz
Illustrator: Hugo van Look Kluitman, 29 pagina’s, hardcover. Prijs: 9,99 euro. Leeftijd: vanaf 7 jaar. ISBN: 9789020678147