Recensie: Stamboom maken op de pc voor senioren, Visual Steps

Veel mensen zijn tegenwoordig bezig met stamboomonderzoek (genealogie). Dankzij de moderne technieken is het tegenwoordig mogelijk allerlei databases te doorzoeken en op afstand te communiceren met anderen om een zo compleet mogelijke stamboom te maken. In dit boek voor senioren maak je kennis met de mogelijkheden van het gratis stamboomprogramma Aldfaer en krijg je ontelbare tips voor het samenstellen van jouw eigen stamboom, compleet met namen  en feiten. Deze kun je vervolgens ’tot leven brengen’ door persoonlijke verhalen, foto’s, video’s en andere documenten toe te voegen. Van deze stamboom kun je verschillende documenten en fraaie diagrammen maken. Deze kun je publiceren in een zelfgemaakt boek of fotoalbum over jouw familie of op een website.

In dit boek wordt het gehele onderzoek stap voor stap behandeld. De nodige schermafdrukken worden hierbij gebruikt. Iedere instructie is voorzien van een duidelijke pijl, die aangeeft welke knop ingedrukt moet worden of waar iets moet worden ingevuld. Alsof deze pijl nog niet genoemd was wordt de betreffende knop ook nog eens vergroot weergegeven in de instructietekst. Zo wordt het heel eenvoudig om het het programma Aldfaer om te leren gaan, en weet je in mum van tijd van de hoed en de rand.

Het boek zelf heeft een aantal duidelijke hoofdstukken. Zo leer je niet alleen hoe het programma werkt, maar ook hoe je een dergelijk project aanpakt: waar begin je, welke bronnen kun je raadplegen, en hoe zit een stamboom eigenlijk in elkaar? Als je op zoek gaat naar familiegegevens, zijn er tegenwoordig via het internet talloze bronnen die je kunt raadplegen, en verschillende media-vormen die je kunt toevoegen, zoals films, foto’s en ingescande documenten. In dit boek komen ook al deze onderwerpen natuurlijk aan bod, zodat je stamboom gegarandeerd een succes zal worden!

De software is geschikt voor: Windows 7, Vista en XP

Stamboom maken op de pc voor senioren, Visual Steps
Visual Steps, november 2011, 236 pagina’s, paperback.