Recensie: Squla kaartspellen: offline leren met Squla

De educatieve website Squla heeft al veel kinderharten (en die van hun ouders) gestolen. Op een leuke manier leren en oefenen kinderen de leerstof die ze op hun school aangereikt krijgen. Maar ja – niet alle ouders zijn gecharmeerd van hun kind achter de computer. En dus kun je nu ook zonder computer leren en oefenen met Squla: en wij mochten twee varianten proberen!

squla rekenen

De eerste is Squla rekenen, voor groep 5-6. Het thema hiervan is schatten: er worden sommen gevraagd, met daarna een meerkeuzemogelijkheid. Je kunt het spel spelen met drie tot vijf kinderen. Ieder kind krijgt drie antwoordkaarten. Ombeurten krijgt een kind de taak om een opdrachtkaart te lezen, samen met de drie keuzemogelijkheden. De andere kinderen moeten nu zo snel mogelijk reageren. Het kind dat als eerste het antwoord geeft mag zijn antwoordkaart omdraaien. Een goed antwoord wordt hierbij beloond met 1 punt. De andere kinderen, of wanneer het antwoord fout is, levert 0 punten op. Zo komt iedereen aan de beurt, en mag je ombeurten ook kaarten omdraaien. Het thema van Rekenen voor groep 5-6 is schatten. Veel strikvragen laten kinderen verder denken en makkelijk rekenen. Het gaat om schatten, ze worden dus gedwongen om af te ronden. in het begin zie je dat kinderen het er een beetje moeilijk mee hebben, maar na een paar opdrachten gaat het al een stuk sneller en beter. Het controlesysteem is erg slim. Je legt de vraagkaart naast de meegeleverde antwoordkaart. Op beide kaarten staat een dikke zwarte pijl. Die moeten recht naast elkaar staan. Op de vragenkaart staat nu een kleine pijl, die wijst naar… het antwoord op de antwoordenkaart! Een makkelijk zelfregulerend systeem, dat erg goed werkt.

IMG_0318-e1391702527288

Een tweede variant waar wij mee aan de slag mochten is Spelling woordjes, voor groep 3-4. Hierbij gaat het om het aanvullen van woorden met behulp van letterkaarten. Voor je begint maak je dan ook twee stapels, eentje met woordkaarten en eentje met letterkaarten. Iedere speler pakt drie letterkaarten. Ben je aan de beurt, dan draai je een woordkaart om en kijk je of je het woord op die kaart kunt aanvullen met één van je letterkaarten. Is dat het geval, dan controleer je of het woord goed is met de controlekaart. Je mag meerdere woordkaarten afmaken, mits je de juiste letterkaarten hebt. Na je beurt leg je de gebruikte letterkaarten onder op de letterkaartenstapel en pak je drie nieuwe. Bij dit spel gaat het veel minder om snelheid, en juist heel erg op nauwkeurig werken. Je krijgt dan ook alle tijd om woorden te maken en neer te leggen: je beurt is pas afgelopen als je geen woorden meer kunt maken.

Beide spellen zijn superleuk om te spelen, en nodigen uit om met andere kinderen te praten / discussiëren over de leerstof. Zo leren ze niet alleen van de Squla kaartspellen, maar nemen ze ook kennis van trucjes die andere kinderen gebruiken om het juiste antwoord te geven. En dat op een leuk vormgegeven manier, want de Squla speelsets zijn lekker modern en vrolijk vormgegeven – net zoals je gewend bent van de website Squla.nl

Squla kaartspellen, Identity Games
Prijs: 5,99 euro