Recensie: Squla familiebordspel

Je kent Squla vast wel, al was het alleen maar van naam: het online educatieve gameplatform voor kinderen, dat zich helemaal richt op de stof die ze op de basisschool leren. Leuk en leerzaam, precies zoals ouders het zien (lees ook onze bevindingen over Squla.nl!) Wat weinig mensen weten is dat Squla ook offline te spelen is. Zo zijn er diverse Squla kaartspellen per leergroep en onderwerp, maar sinds kort is er ook het Squla familiebordspel. Een spannend vraag- en antwoordspel voor de hele familie. De vragen in de categorieën taal, rekenen, geschiedenis, natuur & techniek en aardrijkskunde zijn voor iedereen te spelen.

Het spel bevat meerdere sets vragenkaarten: eentje voor elke leergroep van de basisschool (vanaf groep 4) en een speciale set voor ouders. Met een goed antwoord kun je een muntje verdienen. Daarop staat een puntenaantal, of een actiekaart, waarmee je een muntje van een andere speler mag pakken, er zelf eentje moet inleveren of een extra muntje mag pakken. Naast punten van muntjes kun je ook bonuspunten behalen door van elke categorie een vraag goed te beantwoorden. Voor ieder genre dat je goed hebt beantwoord krijg je een stukje uit een regenboog, waarvan je een kartonnen fiche in de antwoordenkaart kunt steken.

Je krijgt overigens vragen door met een pionnetje over het speelbord te verplaatsen. Je gooit met twee dobbelstenen, maar je mag zelf bepalen of je met één van de twee dobbelstenen wil verplaatsen, of met allebei de dobbelstenen opgeteld. Bij ieder vakje ligt een muntje (omgekeerd, uiteraard) dat je mag pakken als je een vraag goed hebt beantwoord. Het grootste probleem is natuurlijk dat kinderen niet altijd de antwoorden weten – zeker niet als de kinderen in een andere leergroep zitten. Dat heeft het Squla Familiebordspel heel slim opgelost. Er is namelijk een antwoordkaart, met in een ogenschijnlijk willekeurige volgorde de letters A, B, C en D op een rij. Op iedere vragenkaart staat een streepje. Leg de vraagkaart en de antwoordkaart naast elkaar, en het lijntje wijst het goede antwoord aan! Dat voorkomt veel discussies, want kinderen kunnen op deze manier op geen enkele manier ‘per ongeluk’ de antwoorden zien, zoals dat bij andere vraag- en antwoordspellen wel het geval is.

Het mooie van het Squla familiebordspel is dat iedere speler op zijn of haar eigen niveau speelt. We hebben een kleine beperking ontdekt als kinderen pas in een nieuwe leergroep zitten: dan heb je natuurlijk nog niet alle stof gehad, vragen over geschiedenis en aardrijkskunde kunnen dan knap lastig zijn. Gelukkig zijn alle vragen meerkeuzevragen, dus kinderen kunnen altijd een gokje wagen. Het liefst een weloverwogen gokje, maar dat moet ieder natuurlijk voor zichzelf bepalen.Nu met 3 maanden gratis lidmaatschap voor www.squla.nl!

Squla familiebordspel, Identity Games
Prijs: 29,99 euro. Leeftijd: vanaf 8 jaar.
Aantal spelers: 2-4. Speltijd: ongeveer 30-45 minuten