Recensie: Spuit Elf is nummer 1, Harmen van Straaten

Spuit Elf Is nummer 1 CVR DEF.indd

Zoals je weet is Spuit Elf, de olifant die later graag brandweerman wil worden, niet één van de snelsten. En zeker niet één van de stipsten. Hij komt altijd te laat! Spuit Elf wordt er dan ook vaak mee geplaagd, iets wat hem toch wel zwaar ligt.

In Spuit Elf is nummer 1 doet hij mee aan de sportdag. Dat begint al goed, als zijn vrienden hem een uur te vroeg laten opdraven. Zo is hij tenminste op tijd als hij er echt moet zijn. Maar: ook zijn vrienden willen graag winnen. Ze doen hun uiterste best, en zijn dan ook telkens bíjna nummer één… maar iedere keer lukt het niet omdat iemand van het team iets niet kan of durft! En iedere keer kan Spuit Elf helpen. De inzet is jammer genoeg niet genoeg.

De laatste test is met de kar van Spuit Elf. Tijdens de race ziet hij in de verte een brand… wat moet hij nu doen? Gaat hij voor de overwinning, of gaat hij zijn roeping achterna? Gelukkig komt alles nog goed: de hulp van Spuit Elf wordt beloond, en ondanks dat hij altijd te laat is, blijkt hij ook deze keer zonder enige twijfel de held van de dag te worden.

De teksten van Spuit Elf is nummer 1 zijn lekker geschreven. Iedere zin staat op één regel, en in de tekst wordt gebruik gemaakt van andere lettertypes, vetgedrukte tekst en tekst in andere kleuren. Daardoor komt het wat meer tot leven, en kun je wat beter geconcentreerd blijven. Daarnaast is het boek geïllustreerd met leuke tekeningen, uiteraard ook van de hand van Harmen van Straaten. Een spannend en leuk verhaal voor beginnend lezers. Zo houdt je ze wel gemotiveerd om te blijven lezen!

Spuit Elf is nummer 1, Harmen van Straaten
Kluitman, februari 2013, 32 pagina’s, hardcover.
Prijs: 7,95 euro. Leeftijd: vanaf 6 jaar. ISBN: 9789020682441