Recensie: Springvloed, Cilla en Rolf Börjlind

springvloed-cilla-en-rolf-borjlind-9789400502161-voorkant

1987. Op het strand van Scandinavische Nordkoster wordt bij vollemaan een gruwelijke moord gepleegd op een jonge, zwangere vrouw. Rechercheur Tom Stilton heeft amper aanknopingspunten. Niet alleen is de identiteit van het slachtoffer onbekend, ook lijkt er geen motief te zijn en is er geen spoor van de daders. De enige getuige heeft geen sluitend verhaal, en was behoorlijk overstuur door wat hij zag. Uiteindelijk blijft de zaak onopgelost. Stilton is er zo door aangedaan dat hij volledig instort. Het begin is gemaakt van het boek Springvloed.

Drieëntwintig jaar later schrikt een reeks brute moorden op daklozen de inwoners van Stockholm op. De slachtoffers worden zodanig mishandeld dat ze aan hun verwondingen overlijden. Bizar en luguber genoeg worden de aanvallen gefilmd en de beelden worden op YouTube geplaatst. Olivia Rönning zit in haar tweede jaar van de politieopleiding, een studiekeuze die wellicht geïnspireerd is door haar vader, wijlen inspecteur Arne Rönning. Voor haar studie moet ze een onopgeloste zaak bestuderen uit de politiearchieven. Olivia kiest de strandmoord van 1987, begint te graven en zit algauw tot haar nek in de zaak. Maar om verder te komen, moet ze Tom Stilton vinden. Die lijkt echter van de aardbodem verdwenen…

Daar neemt deze spannende thriller pas echt zijn vorm aan, tot die tijd wordt je meegesleept door alle gebeurtenissen die zich in Nordkoster en Stockholm afspelen. Pas als je over de schouder van Olivia gaat meekijken wordt je meegesleurd in de zoektocht naar de waarheid, naar wat er allemaal is gebeurd in 1987, maar ook wat er vandaag de dag in Stockholm gebeurt, want die twee zaken blijken niet zo ver verwijderd dan je zou denken.

Springvloed is een spannend en indringend boek, dat de vele aspecten van het menselijke doen en laten omschrijft. Diepe persoonlijkheden zijn in het boek met elkaar verweven, en de spannende en bizarre gebeurtenissen hebben een flinke nasleep, zo blijkt later in het boek. Een aanrader voor fans van Scandinavische thrillers, maar ook voor ieder die geniet van een psychologisch intrige.

Springvloed, Cilla en Rolf Börjlind
AW Bruna, mei 2013, 368 pagina’s, paperback.
Prijs: 19,95 euro. ISBN: 9789400502161