Recensie: Spoor, Deon Meyer

Na onze eerste kennismaking met de schrijver Deon Meyer, via het boek 13 uur, waren we verkocht. Als geen ander weet deze Afrikaanse schrijver politiek, spanning en suspense met elkaar te verweven. Actuele thema’s worden niet geschuwd, en zo ook niet in zijn nieuwste boek, Spoor. Hierin wordt je namelijk al vanaf het begin meegenomen in een geheime organisatie, die een groep fanatieke moslims op het spoor is, die vanuit Kaapstad een aanslag willen uitvoeren. Een pasgescheiden vrouw, Milla Strachan, wordt verworven tot deze dienst, en met haar loop je dan ook mee. Je leest afwisselend haar verhaal, maar ook haar verslagen en vertrouwelijke stukken vanuit die organisatie. Langzaam maar zeker vallen zo wat puzzelstukjes op hun plek. Maar dat is niet de enige verhaallijn die je voor je kiezen krijgt, want je leest ook de belevenissen van de eigenzinnige en eigenwijze beveiliger Lemmer, die we kenden uit het boek Onzichtbaar. Door de organisatie waarvoor hij werkt moet hij mee met het transport van twee zwarte neushoorns, als deze naar een priv-e wildpark worden vervoerd. Maar Lemmer houdt er nog een eigen agenda op na. En dan is er het verhaal van de agent Joubert, het deel waar alle eindjes bij elkaar komen. Al deze verhaallijnen lopen zo’n beetje door elkaar heen, en nemen je mee naar alle uithoeken van de wereld. Niet fysiek, maar het complot strekt zich tot de grootste uithoeken van de wereld uit. En al die lijnen doorkruisen op hun eigen manier en op hun eigen tijdstip het pad van onze drie hoofdpersonen. Bijzonder ingewikkeld verweven allemaal, maar je blijft van de eerste tot de laatste pagina geboeid. Waarom? Omdat het boek zo innemend is geschreven. De personages zijn levensecht, met hun eigen karakter en geschiedenis, die ook helemaal tot uiting komt in het verhaal. Je leest over personen, niet zo zeer over personages. En dat is een groot verschil! Een verschil dat Deon Meyer nog steeds in ons toplijstje laat staan. Spoor, Deon Meyer AW Bruna, november 2013, 464 pagina’s, paperback. Prijs: 19,95 euro. ISBN: 9789400500037