Recensie: Spikkel en Spekkie, Choco en Lala, Marc de Bel

De brug over de beek is stuk gewaaid. Wat moeten ze nu doen?
Spikkel en Spekkie willen de beek over zwemmen.
Maar door de sterke stroming gaan ze kopje onder!
Opeens hangen ze in een vlindernet in de lucht.
Wat later zitten ze gevangen in een oude koekjesdoos.
Van dan af beleven de twee vrienden een chocoladebruin en spannend avontuur!

De boeken van Spikkel en Spekkie zijn ongekend populair in zowel België als in Nederland: steeds vaker hoor je ouders over deze leuke boekenserie, waar kinderen echt van kunnen genieten. En voor een beginnend lezer is dat iets wat je niet kunt missen: een spannend boek, waarin ze als maar verder willen lezen! Marc de Bel, natuurlijk ook bekend van onder andere de Kriegeltjes, weet ook hier weer een spannend verhaal neer te zetten met de knaagdieren Spikkel en Spekkie in de hoofdrol. Zijn rijke woordenschat zorgt er voor dat de kinderen alert blijven, en nauwlettend moeten blijven lezen.  Bovendien wordt hun woordenschat op deze manier spelenderwijs verrijkt. Zoals we inmiddels gewend zijn van Marc neemt hij niet altijd een blad voor de mond, en schuwt hij ook niet te vermelden als er iets extremers gebeurt. Zo schrikt er een meisje ‘halfdood’ als ze een muis ziet (bedekt in chocolade, dat wel) en is het gevecht met de katten ook best heftig. Daar moet je als ouder achterstaan of niet, voor kinderen zal het allemaal niet zo’n indruk maken en alleen maar aansporen tot verder lezen, gevangen in het spannende moment.

De illustraties van Frieda Van Raevels maken het helemaal af, en zorgen voor een vrolijke noot in het boekje. Haar illustraties ondersteunen het verhaal bijzonder goed, waardoor het verhaal voeten, handen en staartje krijgt. Achterin het boek even een educatieve noot: de geschiedenis en het wel en wee van chocolade! Wederom een boek van Marc dat vele kinderharten zal stelen!

Spikken en Spekkie: Choco en Lala, Marc de Bel
Abimo, december 2011, 66 pagina’s, hardcover.
Prijs: 12,50 euro. ISBN: 9789059327948