Recensie: Spijt, Dutch Filmworks

In de film spijt maak je kennis met de ietwat gezette en sullige jongen Jochem. Hij heeft het niet gemakkelijk op school, en is slechtoffer van gepest en getreiter van het clubje van Sanne. Het clubje, dat bestaat uit drie kinderen, weet precies wanneer ze wat verder kunnen gaan. Ze slepen Jochem desnoods naar een rustig hoekje om daar hun gang te kunnen gaan.

Tijdens hun pesterijen doen de andere klasgenoeten overigens helemaal niets. Ze lachten zelfs mee, of kijken – enigszins beschaamd – de andere kant uit. Klassenleraar Tino ziet de ernst van de plagerijen niet in, en doet zelfs een heel klein beetje mee. Er is echter een tweetal dat zich er wel aan stoort: de populaire muzikant David en zijn bijna-vriendinnetje, Vera. Zij staan af en toe op tegen de pesters, maar niet genoeg, niet fel. Als het tweetal wat dichter bij elkaar lijkt te komen gaat het ineens mis op het schoolfeest bij meester Tino. David en Vera krijgen ruzie, waardoor David even geen oog meer heeft voor Jochem, en hem in de kou laat staan. Met vergaande gevolgen!

De film Spijt is gebaseerd op het gelijknamige boek van Carry Slee. Met de nodige vrijheden in het verhaal, er worden een aantal verhaallijnen overgeslagen of aangepast om het beter in filmvorm te kunnen vertellen. Zo wordt de hele schoolkrant overgeslagen, en is de hond, die volgens het boek bij een vakantievriendinnetje van Jochem woonde, heel actueel en in Jochems gezin opgenomen. Zo zijn er nog wat meer veranderingen in het verhaal, maar dat doet niets af aan de indringende boodschap die de film met zich meedraagt.

De pesterijen gaan namelijk ontzettend ver, en ze worden steeds gewelddadiger. Sanne lijkt echt te genieten van haar brute daden en het kwetsende gedrag in de richting van Jochem. Die dat op zijn beurt weer over zijn kant laat gaan. Het depressieve gedrag van Jochem spreekt boekdelen, en je ziet hem opleven als hij contact krijgt met David en Vera.Vooral het einde maakt diepe indruk, wanneer iedereen in Jochems omgeving spijt krijgt van hun handelen – of het ontbreken daaraan.

Ga direct naar Spijt op BOL.com.

Spijt, Dutch Filmworks

Tijdsduur: 95 minuten, Speelfilm.