Recensie: Speel met vuur, Tess Gerritsen

speel met vuur tess gerritsen Incendio is een stuk muziek dat in het boek Speel met vuur via een enorme omweg in handen komt van de violiste Julia Andsell. Ze koopt het stuk bij een antiekwinkeltje in Rome, waar ze voor een concert is. Zoekende naar een mooi souvenir koopt ze een bundel met zigeunermuziek, maar vind dan een mysterieuze en ietwat lugubere wals, geschreven door een onbekende componist. En vanaf het moment dat ze het stuk speelt gebeuren er vreemde dingen in het gezin van Julia. In eerste instantie verdenkt Julia het muziekstuk, waardoor haar dochtertje een gevaarlijk en moordlustig schepsel wordt. De wereld verklaart haar voor gek, en zelfs haar man wil Julia laten opnemen. Dan ‘ontsnapt’ ze en vertekt samen met haar vriendin naar Italië om de herkomst van Incendio uit te zoeken. Dan springt Speel met vuur een stuk in de tijd, naar Italië in de Tweede Wereldoorlog. Daar leer je Lorenzo kennen, de schrijver van het muziekstuk. Hij is Jood in het rumoerige deel van de Tweede Wereldoorlog: het moment waarop Joden echt worden opgepakt en worden afgevoerd naar verschillende kampen. Omdat het voor de Italianen tot op dat moment nog ver van hun bed was hebben velen nog geloof in hun leider, Mussolini. Lorenzo en de knappe Laura zijn volop in oefening voor een groot muziekconcours, waar ze samen aan gaan meedoen. Als het echter zo ver is blijkt dat Lorenzo niet meer mag meedoen, vanwege zijn afkomst: het begin van het einde, dat heel snel nadert. Het lot van Lorenzo is echter zwaar: hij moet met een paar mensen de vreselijke kampgeluiden overstemmen met hun instrumenten, en dag na dag muziek maken. Maar er blijkt in Speel met vuur meer te zijn dan er lijkt: in de huidige tijd worden Julia en haar vriendin flink achtervolgd door vreemden. Het blijft echter lastig, want je ontdekt ook dat Julia’s moeder geestesziek geweest was: wat is er aan de hand? Ligt het echt aan het muziekstuk, of is er iets mis met Julia? Of juist met haar dochtertje Lilly? In het mooie Venetië ontvouwt het verhaal zich helemaal, om tot een spannend einde te ontknopen. Incendio is echt een super spannend verhaal, dat je zo’n beetje tot de laatste pagina geboeid houdt. Het verhaal kent geen enkel los eindje: zelfs de geschiedenis van Laura, de vriendin van Lorenzo, heeft een staartje. Het is geweldig geschreven en is bijna net zo betoverend als het muziekstuk waar het om draait. Indrukwekkend! Speel met vuur, Tess Gerritsen The House of Books, 256 pagina’s, paperback. Prijs: 19,95 euro. ISBN: 9789044349115