Recensie: Speedlink Strike NX gamepad voor Playstation 3

strike nx gamepad ps3

Wij zijn fan van Speedlink. Waarom? Omdat ze te gekke producten maken tegen fantastische prijzen! En als je bedenkt dat deze controller de helft kost van een Sony PS3-controller, ben je ineens een stuk minder bezorgd om eventuele schade. Want stuk gaan ze toch, zeker als kinderen een beetje ‘in een spel’ zitten en op de knoppen rammen alsof dat meer effect zou hebben. De Speedlink Strike NX is de nieuwste aanwinst voor de Speedlink-serie, en vervangt de Strike FX-reeks. De controllers zijn verkrijgbaar in een draadloze variant en een bekabelde versie, en zijn verkrijgbaar in varianten voor zowel de PS3 als de PC.

Het nadeel is de controller: op zowel de PC als de PS3 heb je een kleine USB-controller nodig die je in je console steekt. Er wordt dan direct een verbinding gemaakt. Wel makkelijk, maar vaak laad ik de Sony controllers op tijdens het gamen. Gewoon via de USB-poort van de PS3. Dat gaat een stuk minder makkelijk als daar een controllerstickje in zit! Wel handig is dat je de controller via een micro-USB kabel kunt opladen. Die is inmiddels echt gemeengoed geworden, en heb je dus altijd wel in de buurt. In tegenstelling tot de Sony controllers kun je de Speedlink Strike NX trouwens gewoon via een adapter opladen!

Wat het meeste opvalt is dat de knoppenindeling van de controller weer overeenkomt met de Sony-variant: twee touchsensitive analoge controllers onderin, cursortoetsen linksboven, actieknoppen met 3D-symbolen rechtsboven. Voor de PC kun je bovendien schakelen tussen XInput en DirectInput, zodat je ook oudere spellen gewoon kunt spelen. Dankzij de Force Feedback heb je nog wat extra belevingseffectje.

Dankzij de grote ‘schouderbladen’ van de controller ligt hij heel lekker in de hand, voor zowel kleine spelers als volwassen gamers met forse handen. Die ergonomie merk je pas goed als je wat langer bezig bent, maar het scheelt wel: vooral mensen met grotere handen hebben hier baat bij, kinderen hebben in ieder geval geen last van het grotere formaat.

Strike NX, Speedlink
Prijs: 29,95 euro (draadloos), 19,95 euro (bekabeld)