Recensie: Speedcleaning, Zamarra Kok

speedcleaning

Vind jij bezig zijn in het huishouden vervelend, tijdrovend en saai? Na het lezen van Speedcleaning zie je je huishouden als een gratis workout. Zamarra Kok geeft je namelijk talloze tips en technieken, waarmee je razendsnel klaar bent, meer calorieën verbrand en specifieke spiergroepen traint. Hoe? Met de juiste hulpmiddelen, slimme schoonmaaktechnieken en stimulerende up-tempo muziek op de achtergrond. Daarvoor heeft Zamarra bepaalde technieken ontwikkeld, waarmee je heel gericht bepaalde spiergroepen traint. Gebruik bijvoorbeeld voor de ramen grote bewegingen met één arm, waarbij je de rug- en buikspieren aanspant voor een goede training van je schouder- en bovenrugspieren. Of schrob de vloer met twee handen tegelijk, in plaats van één. Effectieve methoden, niet alleen voor het schoonmaken, maar ook voor je lichaam! Voor je het weet heb je je huis aan kant en calorieën verbrand. Dus trek je sneakers aan, stel de timer in en ga speedcleanen!

Het leuke is dat je op het internet veel filmpjes kunt vinden, zodat je ook kunt zien hoe de bewegingen uitgevoerd moeten worden. Daarvoor kun je gebruik maken van de website www.zamarra.nl. Maar het sportieve schoonmaken is niet het enige dat aan de beurt komt in dit boek, hoewel het wel een makkelijke manier is om het aangename met het onaangename te combineren. Want Zamarra Kok is natuurlijk bekend als auteur van het welbekende boek Opgeruimd! Ook in dit boek geeft ze talloze tips over het makkelijk en snel schoonmaken van de meest uiteenlopende zaken: of het nu gaat om het doen van de was, het poetsen van de keuken of het doen van de afwas: je leest wat de beste manieren zijn om bepaalde dingen te doen, maar ook wat je kunt doen als er iets fout gaat.

Speedcleaning is dan ook een erg nuttig boek, ook al ga je niet direct in trainingspak door het huis als een tornado om je bilspieren te verstevigen of om van je blubberarmen af te komen – er staan ook meer dan genoeg tips in om het schoonmaken eenvoudiger en sneller te maken. Voor de luie én de sportieve poetser, dus!

Speedcleaning, Zamarra Kok
Karakter uitgevers, maart 2012, 128 pagina’s, paperback.
Prijs: 14,95 euro. ISBN: 9789045201344