Recensie: Spark Joy, Marie Kondo

spark joy Ken je het boek ‘Opgeruimd‘ al van Marie Kondo? Daarin vertelt ze alles in geuren en kleuren over haar zelfbedachte KonMari-methode om op te ruimen. En om daarmee heel wat winst te behalen op het gebied van schoonmaken, maar ook in overzichtelijkheid, rust en evenwicht in je leven. Haar manier van opruimen is zo populair, dat haar boek in verschillende talen is verschenen en letterlijn miljoenen keren over de toonbank is gegaan. Er waren echter een paar kritiekpuntjes op het boek, en daarom schreef Marie Kondo Spark Joy, dat deels een vervolg is op Opgeruimd, maar ook op zichzelf te lezen is. Spark Joy is de geïllustreerde variant van Opgeruimd. Het is – net als opgeruimd – een ontzettend inspirerend boek, een geweldige handleiding om je huis te ontdoen van al die overbodige spullen. En dat alles op een heel natuurlijke manier. Je moet niets doen waar je zelf geen zin in hebt, en je hart laten spreken. Hoe dat werkt moet je natuurlijk zelf maar even lezen, maar geloof me: het is makkelijker dan je denkt om dozen vol spullen weg te doen zonder dat je er spijt van hebt. De titel van het boek heeft daar overigens betrekking op: word ik er bij van? Of in het Engels: does it spark joy? Als het antwoord ‘ja’ is moet je het bewaren, anders mag het weg! En zo ga je door je hele huis heen, van de rommelige kelderkast tot je overvolle kledingkast, en van een uitpuilende boekenkast tot die overvolle zolder… in woord en beeld laat Marie je in Spark Joy ziet hoe je het beste kunt opruimen, maar ook hoe je bijvoorbeeld op een heel handige manier shirts, broeken, sokken en jassen kunt opvouwen, opbergen en presenteren, kasten kunt inrichten en zelfs je voorraad overzichtelijk kunt houden. Het grote verschil tussen Opgeruimd en Spark Joy zit hem juist in de (roze) illustraties in dit boek, maar ook in de wat meer praktische aanpak van het boek. Was Opgeruimd eerder een soort cursusboek, een inspirerend werk waar je zelf mee aan de slag moet, Spark Joy is praktischer en duidelijker. Spark Joy is hét boek voor iedereen die verlangt naar een netter, eenvoudiger en vrolijker leven. Spark Joy, Marie Kondo LEV boeken, 276 pagina’s, paperback. Prijs: 18,99 euro. ISBN: 9789400507265