Recensie: Soulmade, bezieling op het werk, Rik de Wulf

soulmade Rik de Wulf is een organisatiepsycholoog. Hij probeert mensen het beste uit zichzelf te laten halen, En dan niet met als doel een grote jacht in de haven, een limo en een enorm landhuis, maar liever iemand die op een aftandse fiets met veel plezier naar zijn werk gaat, en daar zijn talenten en liefde ka gebruiken om te doen wat hij het liefste doet. Zou jij dat ook willen? (of misschien ergens tussenin?) Dan moet je Soulmade echt eens lezen. Het klinkt misschien een beetje zweverig en relatie-bemiddeling-achtig, maar als je het heel puur bekijkt is het zoeken naar een leuke baan eigenlijk ook een kwestie van relatiebemiddelin. Jij gaat een relatie aan met je werkgever, en omgekeerd. Een zakelijke, uiteraard. In het boek Soulmade worden verschillende organisatietheorieën gekoppeld aan jouw persoonlijke ontwikkelingen en geluk. En die weet de schrijver, Rik de Wulf, heel erg goed te vertalen naar begrijpelijke taal, door gebruik te maken van een aantal duidelijke en aansprekende voorbeelden. Een stukje organisatieleer dus, gekoppeld aan passie en succes: een recept dat steeds vaker het zakelijke succes binnen een organisatie bepaald. Ondanks de saaie en zakelijke schemaatjes en organogrammen is het zeke een prettig en aangenaam leesbaar boek, waar je in je loopbaan absoluut je voordeel mee kunt doen. Let wel: Soulmade is natuurlijk geen kant-en-klaar boek waarmee je ineens de droombaan vind, of waarmee je hoger in de zakelijke ladder klimt, maar het zal je zeker inzichten geven om bewust te zoeken naar en te werken aan een baan waarvoor je fluitend op je fiets zult stappen. Soulmade, Rik de Wulf Davidsfonds, 110 pagina’s, paperback. Prijs: 14,99 euro. ISBN: 9789059086104