Recensie: Social media bijbel, Phaedra Werkhoven en Jan Dijkgraaf

9789045315270 de social media bijbelDit boek is niet bedoeld voor kinderen. Sorry! Hoewel je misschien alles wilt weten over social media, hoe je de meeste vrienden kunt hebben, elkaar de loef af kunt steken met YouTube filmpjes en wat dan nog meer… de Social Media Bijbel is juist bedoeld voor ouders, leerkrachten en iedereen die met jullie te maken heeft, en helemaal niks van Social Media afweet. Want die lopen er nog genoeg rond, volwassenen die wel van Facebook en Twitter hebben gehoord, maar zelfs de hele Hyves-opkomst en ondergang hebben gemist. Van die volwassenen die nog met een telefoon rondlopen waarmee je alleen maar kunt bellen! Om die mensen een beetje bij te praten en naar dit millennium te tillen is de Social media bijbel geschreven. Phaedra Werkhoven en Jan Dijkgraaf bundelen hier hun krachten om alles uit het onderwerp te halen, want dit boek behaldelt de belangrijkste social media. En nee, het is geen handleiding hoe ze moeten werken met al die social media. Het is een verzameling en informatie over wat je er mee kunt. Waar dient al die social media voor, wat is er zo leuk aan, en waar gebruiken jullie de social media voor? En zelfs: waar kunnen zij het voor gebruiken? Want zelfs voor volwassenen kan Social Media erg leuk en nuttig zijn! Ik heb laatst mijn schoonmoeder nog aan Facebook geholpen – inmiddels is ze er niet meer af te slaan, en heeft ze bijna dagelijks contact met haar broers, zussen en nichtjes! Maar de Social Media Bijbel roept vooral veel discussiepunten op. Is social media slecht, wat zijn de gevaren en valkuilen, maar ook de kansen en mogelijkheden? Wat moet je doen tegen pestgedrag, ongewenste berichtjes en hoe horen mensen met elkaar om te gaan op Facebook, Twitter, instagram enzovoort? Is een gameverslaving slecht, en mogen kinderen eigenlijk wel van die gewelddadige spellen spelen? Kortom: alles waar ouders en opvoeders van houden. En dan wel op een leuke, makkelijk leesbare manier geschreven, zodat ze ook geboeid blijven om het hele boek uit te lezen. Social media bijbel, Phaedra Werkhoven en Jan Dijkgraaf BBNC, december 2013, 254 pagina’s, hardcover. Prijs: 19,95 euro. ISBN: 9789045315270