Beter omgaan met de camera die je altijd bij je hebt. Recensie: smartphone fotografie, Jeroen Horlings

Smartphone fotografie

Dankzij de moderne technieken en populaire apps als Facebook en Instagram is fotografie onder dan ooit. Steeds meer mensen maken te pas en te onpas foto’s van hun dagelijkse bezigheden, pas ontdekte plekjes, vakanties, prestaties en natuurlijk van hun voedsel. Er is een grote groep mensen die dat doet met een geavanceerdere spiegelreflex camera, een nog grotere groep die dat doet met een compactcamera. De allergrootste groep fotografen loopt echter gewoon rond met een smartphone. Dat is ook helemaal niet zo graag, want de camera’s in smartphones zijn eigenlijk net zo goed als de geavanceerdere compactcamera van een jaar of drie of vier geleden. De kwaliteit van de foto’s is dus dik in orde. Smartphone fotografie is dus helemaal hip en happening.

Bijpoetsen

Jammer genoeg denken veel mensen nog steeds dat ze alleen maar op een knopje hoeven te drukken. Deels hebben ze daar natuurlijk gelijk in, als je in de automatische stand fotografeert is het technisch niet veel meer dan op het knopje drukken, maar als je een beetje nadenkt over wat je doet en begrijpt hoe de fotografietechniek werkt, zul je foto’s al meteen een heel stuk mooier en aantrekkelijker worden. Daarvoor heb je natuurlijk een stukje basiskennis nodig van de fotografie. Hoe werken het licht van de omgeving en de sensor van je camera samen? Hoe maak je mooie compositie, en hoe gebruik je de elementen in je omgeving in je voordeel? Hoe krijg je snel aantrekkelijke resultaten, en welke composities moet je juist niet kiezen? Op al deze vragen geeft het boek smartphone voor het een helder en duidelijk antwoord.

Stap voor stap

In het boek smartphone fotografie lees je praktische tips om betere foto’s en video’s te maken. Daarbij begint de schrijver bij het absolute begin. Hij gaat er niet vanuit dat je iets weet van de fotografie. Misschien een beetje een voorbarige conclusie, maar gelukkig gaat het verhaal ook snel de diepte in. Er wordt al vlot uitgelegd welke mogelijkheden je hebt als je geen gebruik maakt van de automatische modus, maar zelf bijvoorbeeld het diafragma of de sluitertijd instelt. Dat geeft ontzettend veel mogelijkheden en creatieve vrijheid, waar je als smartphone fotograaf zeker veel baat bij zult hebben. Daarnaast wordt in het boek veel uitgelegd over de verschillen tussen verschillende technische onderdelen van de camera in een smartphone. Dat is een waardevolle aanvulling op het boek, maar soms gaat het een tikje kort door de bocht en worden technieken wat summier beschreven. Wel prettig is dat de schrijver zowel uitleg geeft over verschillende apps voor je iPhone als voor toestellen die draaien op Android.

Conclusie over Smartphone fotografie

Als je over alle aspecten van het fotograferen met een smartphone wil lezen oma is dit een geschikt boek voor je. Het begint bij het begin en gaat door tot het einde, iets dat op sommige vlakken wat ver gaat. De uitleg is makkelijk leesbaar en begrijpelijk, dankzij de vele tekeningen en voorbeeld foto’s zie je ook echt wat de schrijver bedoeld. Soms wordt er iets te dicht op het technische aspect gehamerd, maar dat is natuurlijk heel persoonlijk. Het boek laat in ieder geval zien dat smartphones op het gebied van fotografie een grote toekomst tegemoet kunnen gaan, dat je er ontzettend veel uitbetalen en niet alleen afhankelijk bent van filters en diverse creatieve apps. Hij bewijst hiermee dat het uiteindelijk de fotograaf is die de foto maakt, en niet de camera.
Door:
Score: Smartphone fotografie krijgt 8 van de 10 punten.

Smartphone fotografie,