Recensie: Smaradgroen, Kerstin Gier

Smaragdgroen

Nadat je Robijnrood en Saffierblauw gelezen hebt, kan Smaragdgroen ook zeker niet ontbreken. Uit dit boek blijkt namelijk hoe goed doordacht de trilogie in elkaar steekt. In dit deel blijkt Gwendolyn de situatie redelijk onder controle te hebben. Het is in ieder geval een heel andere meid dan in de eerdere twee delen, hoewel ze natuurlijk nog wel geleefd wordt door het gehele genootschap en haar ‘vriendje’.

In dit boek vallen heel wat steentjes op hun plek, waardoor het verhaal zijn eind krijgt. Alle losse eindjes worden netjes vastgeknoopt, en zelfs de kleinste details blijken soms van een grotere betekenis te zijn geweest. Daardoor wordt het verhaal niet altijd even overzichtelijk. Houdt de eerdere twee delen bij de hand om zo nu en dan wat na te lezen, en alles zal goedkomen. De rode draad in dit deel is het liefdesverdriet dat Gwen heeft ten opzichte van Gideon, van wie ze te horen krijgt dat hij slechts een rol heeft gespeeld toen hij haar de liefde verklaren. Maar of dat wel zo is?

Het verhaal is namelijk weer heerlijk geschreven, waarbij Gwen lekker naïef en puberaal reageert. Ze wordt gelukkig met beide benen op de grond gehouden door haar beste vriendin en de geesten met wie ze een goed contact heeft, zoals de waterspuwer Xemerius. Samen met Xemerius en haar vriendin gaat ze in haar eigen huis op zoek naar een voorwerp dat haar grootvader heeft verstopt. Ze krijgt hierbij hulp van de enge butler, die ze maar niet kan vertrouwen… Zo komt er in dit boek een einde aan de vele complotten die rondom het genootschap zijn gesmeed, in één fantastisch, meeslepend boek waarin je gewoon moet blíjven lezen!

Smaragdgroen, Kerstin Gier
Blossom Books, februari 2012, 472 pagina’s, hardcover.
Prijs: 17,95 euro. Leeftijd: vanaf 15 jaar. ISBN: 9789020679052