Recensie: Slingers War Titans, Upper deck

Slingers War Titans is het nieuwe strategische spel van Upper Deck International voor stoere jongens en meiden vanaf 5 jaar. De Slingers lijken op de immer populaire jojo, maar met Slingers gaat de uitdaging verder! Kinderen dagen elkaar uit om met Slingers zo snel mogelijk de medaillons te veroveren. Met de magnetische kracht van de Slinger pik je de medaillons op. Het is de bedoeling om de grond zo min mogelijk te raken, anders verlies je punten. Slingers War Titans, met in de hoofdrol de strijdlustige karakters, bestaan uit een combinatie van Griekse, Egyptische, Romeinse, Chinese en Azteekse goden. Er zijn zes verschillende Slingers War Titans, ieder met verschillende krachten.

Hoe werkt het?
Je bindt de Slinger met het bandje om hun vinger (je maakt van klittenband een lusje waar je je vinger insteekt) en beweegt de Slinger als een jojo voor je lichaam heen en weer. let wel: het touwtje is niet heel erg lang, waardoor je misschien een beetje moet bukken. Vooraf leg je op de grond verschillende medaillons neer en dan kan het spel beginnen: met de magnetische Slinger dagen je elkaar uit om zoveel mogelijk medaillons te pakken te krijgen!

Er zijn verschillende spelvarianten mogelijk met de Slingers. Bij een van de minigames van het spel kiest elke speler een aantal gevechtsmedaillons. Deze worden in het speelveld gelegd. Vervolgens zwaaien alle spelers tegelijkertijd met hun Slinger naar de grond om de medaillons zo snel mogelijk te pakken. Degene die de meeste medaillons weet te pakken is de winnaar van het spel. Bij het basisspel wordt gebruik gemaakt van krachtmedaillons, die de krachtwaarde van de Slinger verhogen en/of van de levensteller die op de Slinger zit. Op de Slinger (de bol) zitten namelijk twee draaimechanismen: eentje met een draaischijfje, dat van 5 naar 0 gedraaid kan worden: de levensteller. Daarnaast zit er een teller in die met stappen verhoogd kan worden middels het witte knopje op de bovenkant, en verlaagd wordt met de grote knop aan de onderkant. De krachtmeter. Zodra de Slinger de grond raakt, verliest hij dus direct aan kracht, omdat deze knop dan wordt ingedrukt. Vang je een medaillon met een hogere krachtwaarde, dan verlies je een leven. Ook als een speler 3 keer achter elkaar geen medaillon raakt, verliest hij/zij een leven. Je kunt naast de spelvarianten die beschreven worden in de verpakking natuurlijk ook je eigen regels bedenken. Slingers kan met 2 of meer spelers gespeeld worden.

Het valt nog niet mee om de medaillons van de grond af te pakken. ten eerste is het koordje niet heel erg lang, waardoor je goed moet inschatten hoe ver je moet tot je aan de grond bent. Ten tweede rolt het touwtje niet eenvoudig uit: je moet daadwerkelijk kracht zetten om de slinger naar beneden te krijgen, waardoor heel exact mikken niet zo eenvoudig blijkt. Desondanks weten kinderen hier wel raad mee. Mijn jongste zoon (3 jaar) weet zelfs de muntjes redelijk precies van de grond af te rapen, hoewel er geen spannende trucs of moves aan te pas komen. Desondanks: petje af, voor de kleine man!

Adviesprijzen:
Slingers War Titans Starter Set € 9,99
Slingers War Titans Booster (3 medaillons) € 1,99