Recensie: Slimme Pim 1: Nerd alert! Aimée de Jongh

Slimme Pim 1 Nerd alert Slimme Pim is een stripboek voor echte bollebozen. Kinderen die gek zijn op experimentjes en leergierig zijn (of een heel leergierig kind in hun omgeving hebben) zullen echt smullen van dit eenvoudige stripboek. Niet dat de strips eenvoudig of simpel zijn, in tegendeel, maar ze zijn getekend in een eenvoudige zwartwit lijnenspel. In deze strips, die telkens één pagina groot zijn, leer je slimme Pim in al zijn leergierigheid en betweterigheid kennen. En daarbij leer je ook dat kennis niet alles is, want ook bij Pim gaat er nog al eens iets mis. En is hij ook maar gewoon een jongen, die het moeilijk vind om zijn klasgenootje Mara te vertellen dat hij eigenlijk best wel heel erg verliefd op haar is. Gelukkig kan slimme Pim ook terugvallen op zijn beste vriend Max, die bovendien vaak gebruikt wordt om uitvindingen op uit te proberen. Stiekem wordt je best wel aan het denken gezet door de kleine strips. Soms wordt je met de neus op de feiten gedrukt in de drang naar meer techniek, soms leer je gewoon iets nieuws. Erg leuk zijn de kleine experimentjes die je kunt uitvoeren vanuit het boek. Zo wordt dit wetenschappelijke stripboek ook écht een boek vol wetenschap en experimenten. Zoals de titel doet vermoeden is Nerd Alert het eerste deel uit een serie stripboeken van Slimme Pim. Dat lijkt ons een prima idee, want de stripverhalen worden hier letterlijk verslonden, en menige strip werd ook aan ons getoond of voorgelezen. Een goed teken, de verhaaltjes en grapjes vallen blijkbaar in de smaak! Slimme Pim laat in Nerd Alert zien dat het best cool is om een slimmerik te zijn, en dat je met vreemde experimentjes ook ontzettend veel lol kunt hebben. Een ode aan de wetenschap, in een ludiek (lab)jasje!

Slimme Pim 1: Nerd Alert, Aimée de Jongh
Illustrator: Aimée de Jongh De Eenhoorn, 112 pagina’s, paperback. Prijs: 14,50 euro. Leeftijd: vanaf 10 jaar. ISBN: 9789462910645