Recensie: Sleeping Dogs, PS3

sleeping dogs

Het duistere en grimmige spel Sleeping Dogs is een beetje vreemd. Het zou eigenlijk onder de reeks True Crime moeten behoren. De oorspronkelijke uitgever vond ’t echter te duur, en zag het niet gebeuren dat het spel de kosten zou goedmaken. Activision stootte het spel af, en Square Enix nam het stokje over. Ze brachten Hong Kong tot leven, in al z’n criminele activiteiten en dagelijkse praktijken.

In Sleeping Dogs neem je de rol aan van Wei Shen. Hij is een flinke crimineel, en opgepakt in de USA. Daar wordt hij echter ingelijfd door de politie. Inmiddels is hij dus een undercover agent, met een flinke taak: hij moet gevreesde criminele organisaties van binnenuit op te rollen… ofwel de Hong Kong Triads. Dat doe je natuurlijk niet zomaar. Je moet onderaan de organisatie beginnen, als loopjongen. Daar doe je wat eenvoudige klusjes om goodwill te kweken. Het verhaal wordt getoond middels gelikte filmpjes. De tanden blijft een heikel punt van menselijke karakters in dit soort tussenfilmpjes, maar verder zien ze er heel acceptabel uit. Het verhaal is leuk en origineel – je krijgt bijna sympathie voor de grote bazen, die ook zo hun problemen hebben.

Je moet trouwens niet alleen goodwill kweken bij de Triads, maar ook bij de politie. Er lopen namelijk twee ervaringsmetertjes met je mee: een criminele en een rechtvaardige. Is één van die metertjes vol, dan mag je een upgrade uitzoeken uit de betreffende serie bonussen. Denk hierbij aan vredelievende (tegenstanders ontwapenen, bijvoorbeeld) voor de rechtvaardige meter, en bonussen in gevachten (beter tegen schade kunnen, meer schade toebrangen) voor de Triad-meter.

In het spel moet je eerst je weg zien te vinden door de grote stad Hong Kong. Die is schitterend vormgegeven, met neonverlichte straten en uitgestrekte straatmarkten. De mensen die er rondlopen lijken allemaal uniek, en voeren ook willekeurige handelingen uit: ze praten met elkaar, rekken zich uit, en schenken ook aandacht aan jou. Tussen die mensen zijn ook mensen die je een gunst vragen. Voer je die sidequests uit, dan krijg je bonuspunten op je Triadmeter. Breng je schade toe aan voorwerpen (bijvoorbeeld tijdens het rijden in een auto, bus, vrachtwagen, motor, scooter, …), dan gaat je politie-meter omlaag.

Sleeping dogs bevat twee belangrijke onderdelen: transport en vechten. Het transport gaat erg leuk en soepel. Je kunt de meest bizarre en uiteenlopende voertuigen in beslag nemen, en ermee door de straten crossen. Daarbij is er een duidelijk arcade-element: het gaat verre van realistisch. Natuurlijk krijgt je voertuig schade als je ergens tegenaan knalt, maar je rijdt daarna vrolijk verder. Hoewel ieder voertuig wel z’n eigen karakteristieken heeft kun je wel overal mee botsen/aanvallen uitvoeren om andere weggebruikers (waaronder de politie) van de weg kunt duwen en laten ontploffen.

Het vechten is daarbij beter uitgewerkt. Met de meest eenvoudige toetsencombinaties voer je indrukwekkende combo’s uit, die je met level up’s verder kunt uitbreiden. De gevechten zijn niet altijd eerlijk, je moet het opnemen tegen meerdere tegenstanders. Ze zijn dan ook pittig: verwacht zeker in het begin dat je gevechten eens of meer dan eens moet overdoen. Je kunt daarij doen kicks en combinaties uitvoeren die botten doen kraken, wrede tegenaanvallen inzetten en de omgeving gebruiken om vijanden neer te halen. Denk hierbij aan het gebruiken van een telefooncel of afvalcontainer, maar ook breekijzers, messen en zelfs cirkelzagen! Op de straat vecht je immers niet volgens de regeltjes.

Sleeping Dogs is een mooi spel, dat veel elementen uit vergelijkbare titels combineert. Het vechtsysteem is erg goed uitgewerkt en snel onder de knie te krijgen. Het is wel even wennen aan de ingewikkelde indeling van Hong Kong, maar om wegwijs te worden kun je gebruik maken van de minimap, linksonder in beeld. Daarop zie je precies waar je naar toe moet en hoe ver dat nog is. De vraag aan jou is of je dat te voet wilt doen, of dat je even een voertuig leent!

Sleeping Dogs, PS3, XBOX 360, PC
Square Enix. Leeftijd: vanaf 18 jaar. Prijs: 60 euro