Recensie: Sint op komst! Mattias de Leeuw

9789401409278 SINT OP KOMST

Sint op komst! heeft alles te maken met zowel sinterklaas als de oorsprong van het gezegde: Storm op komst! Wat die twee met elkaar te maken hebben? Welnu: als Sinterklaas in bad zit, doet Waspiet zijn kleren in de was. Die mogen even later buiten lekker drogen in de wind. Maar die wind is behoorlijk fel, en de kleren van Sinterklaas waaien overboord! Terwijl de Waspiet achter de kleren aangaat, zet de hoofdpiet de andere pieten aan het werk om nieuwe kleren voor Sinterklaas te maken. En dat doet ieder op zijn eigen manier… zo heeft Sinterklaas alvast een paar heel bijzondere kostuums, maar niets haalt het bij zijn eigen kleren… zal het Waspiet lukken de kleren terug te vinden?

Daar kun jij bij helpen! Want in dit warrige boek vol tekeningen en waterverfkleuren kun je telkens op zoek gaan naar de kleren van Sinterklaas. Je vind ze op de meest vreemde plekken! Het is dus ontzettend leuk om in de prenten te zoeken naar allerlei grapjes, kleren en nog veel meer. Maar ook op de pagina’s waar de waspiet niet op zoek is naar de kleren kun je leuke dingen ontdekken. Het verhaal zelf is helemaal handgeschreven, in grote letters en in kleine. Dat ziet er behoorlijk chaotisch uit, en leest niet altijd even prettig.Ook de tekeningen, die vaak druk en gedetailleerd zijn, hebben weinig profijt van de uitgelopen waterverf, die regelmatig door andere beeldelementen heenloopt. Het boek oogt daardoor al druk. Dat komt ook wel overeen met de chaos die heerst op het schip, maar een subtieler kleurgebruik had van mij zeker gemogen!

Binnen het genre zoekboeken is het zeker een geslaagd exemplaar. Het is een leuk en origineel verhaal, en er zitten genoeg grapjes in het boek verwerkt om het ook voor oudere kinderen aantrekkelijk te maken en te houden. Zo kun je makkelijk met meerdere kinderen met het boek aan de slag. Bovendien is ook het verhaal leuk – iets dat je bij zoekboeken niet vaak tegenkomt.

Sint op komst, Mattias de Leeuw
Lannoo, september 2013, 96 pagina’s, hardcover.
Prijs: 14,99 euro. Leeftijd: vanaf 4 jaar. ISBN: 9789401409278