Recensie: Sint met Fien en Milo, Pauline Oud

9789044816242 sint met fien en milo

Het is weer zo ver: Sinterklaas komt weer in het land! Fien en Milo staan met vlaggetjes te zwaaien in het park om de goede Sint te verwelkomen! Leuke details: Sinterklaas is een geit, de Pieten zijn apen. In het prentenboek gaat het een stuk sneller dan in het echt: Fien en Milo gaan meteen aan de slag om het Sinterklaasfeest voor te bereiden. Ze maken mooie tekeningen, verkleden zich, zoeken een mooi schoentje uit en pakken iets lekkers voor erin. Wanneer ze iets lekkers klaarleggen voor het paard, gaat het bijna mis: Milo heeft een worteltje opgegeten! Snel zorgen ze weer dat alles goed is en gaan snel slapen. Zou de Sint vannacht wel komen? Ja hoor, de volgende ochtend liggen er cadeautjes en snoepjes in hun schoenen, en gaat Sint alweer naar Spanje.

Het stevige, vierkante prentenboek Sint met Fien en Milo is bij veel kinderen al bekend: Fien en Milo hebben namelijk al meer avonturen beleefd! De felgekleurde illustraties hebben duidelijke contouren, die wat onregelmatig is gebruikt. Ook de effen kleurvlakken zijn bijna nooit echt helemaal egaal. Daardoor krijgt het boekje een warme, gezellige uitstraling. Tijdens de voorbereiding naar het Sinterklaasfeest worden de luisteraartjes goed betrokken bij het verhaal. Bij het neerzetten van de schoenen zie je bijvoorbeeld op de rechterpagina vier schoentjes staan, met de vraag: welke zouden Fien en Milo kiezen? Zo ook bij de lekkernijen, de hoeden, enzovoort. Het is een ontzettend leuk verhaal, waarbij de spanning naar het feest toe het belangrijkste is. Ook is het leuk dat de traditie van het schoenzetten weer eens vertelt wordt. Jammer genoeg lijkt het hier alsof de Sint maar een paar dagen in het land is, terwijl dat toch echt een week of drie moet zijn!

Sint met Fien en Milo, Pauline Oud
Clavis Books, september 2011, 32 pagina’s, hardcover.
Prijs: 12,95 euro. Leeftijd: vanaf 2 jaar. ISBN: 9789044816242