Recensie: Sigmund weet wel raad met spiritualiteit, Peter de Wit

Wit - Sigmund raad Spiritualiteit Dokter Sigmund kennen we inmiddels wel. De kleine, knorrige psychiater met één oog en zijn kenmerkende ooglapje verschijnt regelmatig in de Trouw, en er zijn inmiddels al 25 stripalbums gevuld met verzamelde strips uit deze krant. In Sigmund weet wel raad met spiritualiteit laat Sigmund zijn mening duidelijk gelden over de spirituele manieren van heling. En dat kan natuurlijk twee kanten op. Want in het hardcover stripboek Sigmund weet wel raad met spiritualiteit hinkt de kleine psychiater Sigmund op twee benen. In de ene strip is hij fel tegen alles dat met spiritualiteit te maken heeft, in andere strips probeert hij juist weer een graantje mee te pikken met de verschillende hypes en trends. En dus kun je bij Sigmund voor al je spirituele healings en probleempjes terecht. Of het nu gaat om aurafoto’s, koffiedikkijken of chakralezen – Sigmund heeft overal wel een manier op bedacht om het op zijn manier toch uit te kunnen voeren. Met een knipoog, uiteraard. En natuurlijk met de droge, sarcastische humor die schrijver en illustrator Peter de Wit gewoon is. Het roze boekje is door zijn kleur duidelijk gericht op vrouwen, hoewel de humor en sketches ook zeker voor mannen geschikt zijn – Sigmund helpt graag iedereen (hoewel hij liever kijkt naar een mooie vrouw dan een knorrige man, dat zal hij zeker duidelijk maken) Sigmund weet wel raad met spiritualiteit is echt een super leuk boekje voor al die mensen die cynisch tegenover spiritualiteit staan, maar ook voor mensen die juist met spiritualiteit te maken hebben of erin zijn geïnteresseerd is het een ontzettend leuk boekje – veel opmerkingen en grapjes zullen bekend voorkomen, en dankzij het lezen van de strips zullen ze wellicht de nodige snedige antwoorden paraat kunnen hebben. Geniet dus van de herkenbare lijntekeningen en de grappige situaties van Sigmund, de leukste, grofste, droogste en meest zakelijke psychiater die je zult leren kennen. Sigmund weet wel raad met spiritualiteit, Peter de Wit De Harmonie, 95 pagina’s, hardcover. Prijs: 12,50 euro. ISBN: 9789076174754