Siem Subliem probeert in het Rode Gevaar zijn geheim te bewaren

Siem Subliem en het rode gevaarNaast de boeken over Dummie de Mummie schrijft Tosca Menten over nog veel meer kinderen. Zo is er ook Siem Subliem – een jongen die later struisvogeldirecteur wil worden. Van een struisvogelfarm, wel te verstaan. Zijn ouders hebben een parfumfabriek en willen dus niets liever dan dat Siem de opvolger wordt van zijn vader, in Fabriek Hemelse Neuzen. De concurrent van Hemelse Neuzen, Geur en Kleur, is van directeur Karel Meur. Ze proberen elkaars geuren telkens na te maken… en soms gaan ze daar best ver mee. Vooral Karel is een echte boef, en daar lees je in Siem Subliem en het Rode Gevaar alles over.

Struisvogelproblemen

Karel Meur is natuurlijk op de hoogte van de wensen van Siem, omdat Karels dochters, Toos en Ploos, zichzelf versproken hebben. De tweeling is namelijk bevriend met Siem en ze vertellen elkaar al hun geheimen. Zo weet Karel dat Siem struisvogeldirecteur wil worden. En dat Siems struisvogel hem heel erg dierbaar is! Hij gebruikt die liefde om achter het geheim van de succesformule van Hemelse Neuzen te komen – de Siem Subliem 1 (die in het eerste boek werd uitgevonden) door de struisvogel de kidnappen!

De detective

Karel heeft zelfs een detective ingehuurd om via Siem achter de geheime formule van de Siem Subliem 1 te komen. Deze man vermomt zich als fotograaf en zegt dat hij kerstkaarten wil maken van struisvogels met een kerstmuts op. Best een goed idee, nietwaar? Vervolgens gebruikt hij de geurzoekende wandelstok van Karel Meur om in de schuur te neuzen. Telkens komt hij met lege handen thuis…

Conclusie over Siem Subliem en het Rode Gevaar

Het Rode Gevaar duid op de formule die Siem gebruikt om zijn geliefde struisvogel terug te krijgen – het is een explosief geurtje! Maar dankzij die snelle oplossing lukt het hem wel om Karel Meur om de tuin te leiden. Het verhaal van Siem Subliem zit vol grapjes en kleine tekeningen van Katrien Holland, waarbij de struisvogel een grote rol speelt. Tosca zelf leeft zich in het verhaal uit met heel veel poep (wat een belangrijk bestanddeel is van parfum), dus je kunt je hart en neus ophalen! Door: Score: Siem Subliem en het Rode Gevaar krijgt 8 van de 10 punten.

Siem Subliem en het Rode Gevaar,
Illustrator: Katrien Holland van Goor, 216 pagina’s, hardcover.
Vanaf: 8 jaar. ISBN: 9789000357505. Prijs: 14.99 euro.