Recensie: Septemberlichten, Carlos Ruiz Zafon

septemberlichten

In dit derde kinderboek van Carlos Ruiz Zafon maken we kennis met een gezin, dat het in bijna alle opzichten niet getroffen heeft. Het noodlot slaat toe, en ze staan op de rand van faillissement. Totdat er een weldoener langskomt: een eenzame uitvinder van speelgoed, die hen vraagt af te reizen naar de Franse kust om hem te helpen met zijn dagelijkse beslommeringen.

Het gezin twijfelt geen moment, en reist af. Al snel maakt dochter Irene kennis met de jongen Ismaël, en het tweetal wordt verliefd. Speelgoedfabrikant Lazarus Jann heeft echter een groot en diep geheim, waar hij dagelijks mee geconfronteerd wordt. En plots nog wat meer, zeker wanneer het hulpje in de huishouding op een dag vermoord blijkt te zijn… Irene en Ismaël gaan op onderzoek uit, en komen er stukje bij beetje achter wat er zich allemaal afspeelt in het landgoed Cravenmoore.

Na De Nevelprins en het Middernachtpaleis heeft Zafon zijn pijlen gericht op het mooie en ook mysterieuze land Frankrijk. Meer nog dan in de eerste twee boeken weet hij een mysterieuze sfeer neer te zetten, en speelt hij wat sterker in op momenten van spanning en suspense. Het boek is dan ook niet alleen een fantasy, maar soms ook wel wat thriller-achtiger dan de eerste twee. De woordkeuze van de vertaalster is echter niet altijd even charmant of modern: sommige woorden zijn wel echt oubollig en uit de tijd. Daardoor leest het boek wat trager dan andere boeken, en dat is jammer, want zodra je aan de eerste paar pagina’s bent begonnen wil je maar één ding: verder lezen! En dat zal je niet teleurstellen, want er zitten behoorlijk spannende plotwendingen in, spannende momenten, maar ook grappige en romantische…

Septemberlichten, Carlos Ruiz Zafon
Signatuur, mei 2012, 224 pagina’s, paperback.
Prijs: 15 euro. Leeftijd: vanaf 14 jaar. ISBN: 9789056724368