Recensie: Sem en Hammie, Krista Okma en Jolanda van der Burgt

sem en hammie

Sem is zeven jaar, en zit in groep 3. Een heel lastige periode: kinderen moeten in een heel korte tijd omschakelen van een speelse, vrije omgeving naar een schoolsere variant waar ze leren lezen en schrijven. Veel kinderen zijn toe aan die nieuwe leermomenten, maar vinden het toch bijzonder lastig om die fantasiewereld waarin ze zo veel konden spelen achter te laten. Zo ook Sem, een jongen die graag leest en leert, maar ook heel graag lekker aan het spelen is. Gelukkig heeft Sem een trouwe vriend: Hammie, zijn knuffel-hamster. Sem en Hammie zijn onafscheidelijk, en Sem heeft een enorme steun aan zijn knuffeldier bij moeilijke momenten.

In het voorleesboek Sem en Hammie lees je over 99 alledaagse en minder alledaagse avonturen van Sem, waarbij Hammie natuurlijk ook een rol speelt. Het zijn ontzettend leuke avonturen, waaruit blijkt hoe belangrijk het plekje van Hammie in Sems leven nu eigenlijk inneemt. Voor kinderen zal dit gesneden koek zijn, maar voor volwassenen is het toch wel een punt om even bij stil te staan. Er wordt tegenwoordig zo veel verwacht van kinderen: ze moeten veel te snel opgroeien, volwassen worden en zelfstandig worden. Het boek is daarom minstens zo leuk en leerzaam voor volwassenen als dat het boek voor kinderen is.

Maar de kinderen zullen absoluut smullen van de verhalen. De verhalen zijn vlot geschreven, en gaan over heel normale gebeurtenissen in het leven van kinderen: een verhuizing, het fietsen op een nieuwe fiets, het sjieke kerstdiner, ochtendhumeuren, verliefd zijn, nadenken over oorlog, ruzie, pesten, en nog veel, veel meer. Alle verhalen draaien natuurlijk om Sem, maar Hemmie komt ergens wel om de hoek kijken. Soms is dat een grote rol, en soms een heel kleine. Net als iedere dag: soms heb je wat meer steun of zelfvertrouwen nodig dan een andere dag! Bij de korte verhaaltjes (meestal zijn ze net iets langer dan 1 pagina) staan meestal leuke, kleurrijke illustraties, die duidelijk laten zien waar het verhaaltje over gaat. Een superleuk boek om voor te lezen: in principe gaat het om kinderen van groep 3, dus van een jaar of 7, maar vanaf vier jaar zullen ze zeker aanspreken. Zelf lezen kan natuurlijk ook, maar dan vanaf 8 of 9 jaar oud.

Sem en Hammie, Krista Okma

Illustrator: Jolanda van der Burgt
Clavis, 204 pagina’s, hardcover.