Recensie: Seagate personal cloud: het digitale middelpunt van je huishouden

Seagate Personal_Cloud_Lifestyle-Line-Up-hi-res

De vakantie zit er weer op, en je hebt ongetwijfeld heel wat kostbare momenten vastgelegd met je smartphone, tablet of digitale camera. Of alle drie. Misschien hebben je partner en je kinderen ook wel een camera-achtig apparaat in handen gehad om foto’s te maken. En die staan nu dus verspreid over een paar smartphones, tablets en computers. Zonde, want die informatie zou je toch het liefst met elkaar willen delen en willen veiligstellen voor eventueel verlies? De Seagate Personal Cloud biedt een geweldige oplossing.

De Personal Cloud is een soort NAS, een externe harde schijf die je kutn aansluiten op je thuisnetwerk. Dat klinkt heel erg ingewikkeld, maar dat is het absoluut niet. Bij je internetaansluiting staat namelijk een kastje: een modem of een router. Daarin zitten vier poorten, waar je er ongetwijfeld een of twee vrij hebt. Daar klik je de Digital Cloud in, en je steekt de meegeleverde stekker in het stopcontact. Dat was het zware werk. Nu wacht je een paar minuten, en ga je via je computer naar Deze Computer of Verkenner om je netwerkschijf te benaderen. Er wordt vervolgens een installatieprogramma gestart waarmee je allerlei dingen kunt instellen, waaronder een automatische back-up van je computer (of bepaalde mappen). Op je smartphones en tablets kun je vervolgens speciale (en gratis!) Seagate apps installeren om foto’s en muziek te backuppen naar de Personal Cloud, maar ook om media die op de Personal Cloud staat de bekijken. Foto’s, films, muziek en veel meer is dus ineens door iedereen in je huishouden te bereiken. Wil je bepaalde zaken afschermen? Dat kan: je kunt beveiligde mappen maken, waar alleen jij toegang toe hebt. Helemaal cool: je kunt zelfs backups maken van je clouddiensten als OneDrive en Google Drive, en ook delen vanuit je Personal Cloud synchroniseren met onder andere Google Drive en OneDrive. Zo heb je dus documenten die je maakt altijd beschikbaar, ook als je op pad bent.

Het prettige van de Seagate Personal Cloud is dan ook wel zijn gebruiksgemak en zijn technische compatibiliteit. Je hoeft nauwelijks na te denken of het apparaat ergens mee overweg kan, want hij lijkt echt compatible te zijn met alle denkbare apparaten. Je kunt dus moeiteloos streamen naar je tablet, smartphone, computer, smart tv of gameconsole. Alle denkbare bestanden, van films, muziek tot foto’s. De Personal Cloud is strak vormgegeven en misstaat in geen enkel huishouden, maar je kunt hem ook wegwerken in een kastje of bijvoorbeeld in een meterkast, als daar je internetaansluiting is: de instellingen pas je op afstand aan, en de cloud stelt zichzelf op standby na een bepaalde rustperiode. Zorgeloos achter je computer zitten en niet bang hoeven zijn dat je foto’s op je smartphone verloren gaan? Dan is de Personal Cloud écht iets voor jou.

Personal Cloud, Seagate
Prijs: 179 euro voor 3TB opslag.
Ook beschikbaar in varianten van 4 en 6 TB