logo-liggend-wit-donkerblauw-klein

Recensie: Sea, Salt & Paper


Sea, Salt & Paper heeft al dikke pluspunten voor de naam en de woordspeling naar zowel de handelsvloten van weleer en de combinatie met het origami-thema waar ze zo goed aan vasthouden (en die ook echt fraai is uitgewerkt). Maar met een mooi koppie alleen kom je er niet! Laten we snel gaan kijken hoe je Sea, Salt & Paper speelt en hoe wij het spel vonden.

Origami combineren

Bij Sea Salt & Paper is het de bedoeling dat je verschillende kaarten verzamelt en combineert om op die manier acties uit te kunnen voeren. Dat klinkt ingewikkeld (en een hoop onthoudwerk), maar in de praktijk valt dat gelukkig heel erg mee. Bovendien krijgt iedereen een geheugensteunkaartje én kun je op de symbolen op de kaarten al zien wat de bedoeling is. Dankzij de acties op de kaarten kun je zelf een fijne voorsprong creëren, maar ook je tegenspelers behoorlijk dwars zitten. De vraag is: ga je voor de winst, of gooi je al snel de handdoek in de ring?

De spelregels van Sea, Salt & Paper

Het klaarleggen van het spel is heel eenvoudig: schud alle kaarten en leg ze ondersteboven op tafel. Draai twee kaarten om en leg ze naast de stapel. Dat worden de aflegstapels. Je voert vervolgens twee stappen uit: Pakken en Spelen. Eventueel kun je ook kiezen voor Stoppen.

Pakken

Voor het pakken van kaarten heb je twee opties:

  • Pak twee kaarten van de trekstapel en houd er een. De andere kaart leg je open op een aflegstapel.
  • Pak de bovenste kaart van de aflegstapel. Nee, je mag niet graven, zoeken of een willekeurige kaart pakken. De bovenste en anders niets.

Spelen

Vervolgens mag je een actie uitvoeren… het hoeft niet! Sommige kaarten werken als duo samen: heb je twee van dezelfde soort, dan mag je de actie activeren. Behalve de haai, die moet je combineren met een zwemmer. Heb je meer duo’s op handen? Dan mag je die ook spelen tijdens jouw beurt. De acties zijn:

  • Vis: Trek de bovenste kaart van de stapel.
  • Haai + Zwemmer: Steel één kaart uit de hand van een tegenstander.
  • Boot: Neem nog een beurt.
  • Krab: Kijk door één aflegstapel en pak een kaart naar keuze.

Kaarten spelen mag, maar hoeft niet: het is belangrijk om te weten dat ieder paar 1 punt waard is, of je die nu op handen hebt of voor je op tafel ligt. Kaarten die je hebt gespeeld (en voor je op tafel liggen), mogen niet meer gestolen worden.

Stoppen

Als je 7 punten of meer hebt verzameld met je kaarten, kun je er voor kiezen om de ronde te beëindigen:

  • Door ‘Stop’ te zeggen beeindig je de ronde direct. De spelers tellen hun punten.
  • ‘Laatste Kans’ is een gokje dat je kunt wagen. Hiermee mogen alle andere spelers hun beurt afmaken (kaarten trekken en spelen), waarna ze hun kaarten open op tafel leggen. Heb jij de meeste punten? Dan krijg je een bonus. Je krijgt één punt extra voor iedere kaart in de kleur waar je er het meeste van hebt. Is dat niet zo? Dan krijg je minder punten: je zult het moeten doen met één punt voor iedere kaart in de kleur waar je er het meeste van hebt!

Punten verzamelen

Het is dus belangrijk om punten te verzamelen… en wel zo veel mogelijk! De meeste Duo’s zijn 1 punt per set waard, maar andere kaarten werken op bijzondere manieren samen. Zo levert de Kapitein je 3 punten op per Zeeman en krijg je met de Vuurtoren 1 punt per boot. De uitleg vind je op de achterkant van de handleiding. Je speelt door tot je in totaal 40 (bij 2 speler), 35 (bij 3 spelers) of 30 (bij 4 spelers) hebt verzameld.

Strategisch denken

Je Sea, Salt & Paper dus op meerdere manieren spelen. Wat dat betreft lijkt het heel erg op onze vakantiefavoriet: Go Nuts for Donuts. Je kunt inzetten op de makkelijke punten, de duo’s, maar je kunt ook gaan voor de verzamelkaarten zoals de boten, schelpen en misschien zelfs wel de zeemeerminnen (want als je vier zeemeerminnen hebt verzameld, heb je het spel al direct gewonnen!). Let er wel op dat je tegenspelers niet te snel doorhebben wat je verzameld, voor je het weet prikken ze je plan lek! Hoewel het soms heel aantrekkelijk is om die aflegstapel te plunderen, zien je tegenspelers ook meteen welke kaart je binnenhaalt. Heb je 7 punten verzameld, kun je de ronde natuurlijk al stoppen… maar je kunt ook doorpakken om nóg meer punten te verzamelen! Zo zijn de Matrozen samen 5 punten waard, maar gecombineerd met de Kapitein komt hun waarde op een imposante 11 punten.


Ga direct naar Sea, Salt & Paper op BOL.com.

Recensie over Sea, Salt & Paper

CooleSuggesties topper

De vormgeving van dit spel is geweldig. Uniek in zijn soort, met een fijn oog voor detail en een gevoel voor styling. De symbolen op de kaarten hadden iets duidelijker mogen zijn, maar na een blik in de handleiding zal iedereen er wel mee vooruit kunnen. De spelregels zijn eenvoudig om onder de knie te krijgen, hoewel de combinatie tussen duo’s en spaarkaarten voor sommigen wat lastig is om uit elkaar te houden tijdens het spel. De actiekaarten zelf zijn tof; de combinatie tussen bonuspunten voor jezelf of je tegenstander dwarszitten is super leuk (en soms een tikje frustrerend als het tegen jou wordt gebruikt 😉 ) Het grootste minpunt aan het spel is misschien wel het doosje, dat erg strak in elkaar zit. Heb je de pech om hem dicht te doen zonder kaarten erin, blijkt het best lastig om hem weer open te krijgen! Met de opties Stop en Laatste Kans voeg je zelf een element van spanning toe aan iedere ronde.

Score: 9


Informatie

Titel: Sea, Salt & Paper
Uitgever: Gam’in Biz
Genre: kaartspel
Tijdsduur: 30 minuten.
Voor 2 tot 4 spelers.
Leeftijd: vanaf 8 jaar.
Adviesprijs: 12.99 euro.
Ga voor meer informatie naar de website van Sea, Salt & Paper.

Speelgoed en spellen koop je bij:

Geschreven door Dennis van Houts

Dennis, hoofdredacteur van CooleSuggesties.nl. Getrouwd, vader van twee zoons. Beetje nerdy, houdt van lekker eten en films kijken. Verslindt boeken bij het leven.