Recensie: Scrabble Speed, Mattel

scrabble speed

Ken je het bordspel Scrabble? Vast wel: het spannende puzzelspel waarbij je woorden moet maken op een letterbord. Erg leuk, vooral ook om de discussiëren of dat superlange woord met drie-keer-woordwaarde nu wel of niet in de Van Dale staat… Een eigenschap van Scrabble is wel dat het spel ontzettend lang duurt. Het is naast Monopoly en Kolonisten van Catan één van de meest populaire winterspellen in ons huishouden. Maar goed nieuws voor iedereen die te weinig geduld heeft voor de normale Scrabble-variant: vanaf nu koop je in de winkel Scrabble Speed!

Centrale rol

Daarin speelt een flinke koker een centrale rol. Daarin zitten namelijk de letters van het alfabet. Boven op de koker zit een knop, waarmee je vier letters loslaat. Iedere speler krijgt 12 letters in totaal. Die leg je ondersteboven voor je neer. Heeft iedereen 12 stenen voor zich? Dan druk je op de knop op de voorkant van de Scrabble Speed-koker. Daarop start een timer, die in totaal 60 seconden aftelt. Om de tien seconden klinkt er een piepje, en in de laatste tien seconden gaat de timer echt aftellen.

1 minuut

Alle spelers hebben dus 1 minuut de tijd om de letters om te draaien, en er zo veel mogelijk woorden van te maken. En dat is nog knap lastig! Wij kwamen er al snel achter dat het slim is om één lang woord te bedenken, en vanuit daar korte woordjes aan te leggen. Voor ieder woord krijg je namelijk één punt, en voor het langste woord een punt per letter. Als je alle letters gebruikt hebt krijg je nog een extra letter. Daarmee is het een supersnel en dynamisch spel. In principe duurt een ‘potje’ Scrabble Speed 7 rondes, maar je kunt natuurlijk ook even tussendoor een ronde spelen, minder rondes achter elkaar spelen of juist veel, veel meer. Als hulpje heb je een blanco jokersteen, die je één keer per potje zou mogen gebruiken.

Recensie Scrabble Speed

Het leuke bij Scrabble Speed is dat alle spelers tegelijk actief zijn. De timer is een spannend element, die druk speelt echt parten. De kleinste beperking van het spel is dat er niet altijd vier letters uit de koker komen. Maar dat is niets dat een extra druk op de knop kan verhelpen! Het spel ziet er verder geweldig stoer en degelijk uit, en voelt ook zo aan. Het is een unieke variant op het alom bekende bordspel, en een mooie oefening voor kinderen om hun woordenschat actief te gebruiken.

Scrabble Speed, Mattel
Prijs: 32,99 euro. Leeftijd: vanaf 10 jaar.
Aantal spelers: 2-4. Speltijd: ongeveer 10 minuten