Recensie: Scrabble Junior, Mattel

scrabble junior

Kinderen leren in een razend tempo lezen en schrijven. En daar kun je ze als ouder flink bij helpen, door bijvoorbeeld spellen te introduceren waarbij ze die nieuwe vaardigheden bij nodig hebben. Zoals Scrabble Junior: een geweldige manier om creatief met taal bezig te zijn. Dat is Scrabble natuurlijk op zich al, maar de Junior-variant heeft een paar aanpassingen gedaan om het voor beginnend lezers wat eenvoudiger te maken.

Om het dichtst bij het originele spel te blijven: ook hier heb je scrabble zoals scrabble bedoeld is. Maar dan in de Light-variant. De kinderen nemen slechts 5 stenen op de plank, en iedere letter is standaard één punt waard. Er wordt wel gewerkt met dubbele en driedubbele letterwaardes, niet met extra woordwaarden. En het bord is kleiner, zodat het spel eerder is afgelopen. Je kent vast wel die urenlange twijfelmomenten tijdens een potje scrabble (wat is het beste woord voor dit moment?). Dat wil je kinderen niet aandoen. Een korte, snelle variant van Scrabble dus, met dezelfde mogelijkheden. Ze kunnen letters aanleggen, dwars op een bestaand woord iets leggen, of naast een ander woord. Mits alle letters maar een bestaand woord vormen.

scrabble-junior

De leukere en origineelste variant staat op de andere kant van het bord. Daarop staan namelijk al vakjes voorgedrukt, met daarbij de beginletter en eindletter van ieder woord. Die letters mogen in de eerste paar rondes bedekt worden door de kinderen. Daarna mogen ze telkens twee letters op het bord leggen, die in het woord passen. Het woord NACHT bijvoorbeeld (wat al een lastig woord is) kan dus in drie beurten gelegd worden. Maar de kinderen mogen zelf kiezen waar ze welke letters neerleggen. Zo worden de woordbeelden en lettervolgorde aangeleerd. Kinderen worden flexibeler in het taalgebruik, en leren bovendien hoe bepaalde woorden gespeld worden. En ze leren alvast de basis van het nieuwe spel!

Scrabble Junior is een leuke manier om speels om te gaan met taal. Het beginnersbord is geschikt voor beginnend lezers, hoewel ze bij sommige woorden (ik noemde al NACHT) wat hulp kunnen gebruiken. De andere kant van het bord, Scrabble ‘light’ is erg leuk en geschikt voor ervaren lezers. De stenen zijn van degelijk kunststof, en hol aan de achterkant. De plankjes staan stevig op tafel, en de blauwe zak om alle steentjes in te doen volstaat prima. Een leuk en educatief spel!

Scrabble Junior, Mattel
Prijs: 30 euro. Leeftijd: vanaf 5-10 jaar.
Aantal spelers: 2-4. Speltijd: ongeveer 30 minuten