Scotland Yard Master brengt detective-spelen naar een nieuw tijdperk

scotland-yard-master

Scotland Yard ken je vast wel: Mister X, een gevaarlijk spion, is op de vlucht in London, en een team aan detectives moet hem zien op te sporen en vangen. Een fikse achtervolging die lang niet altijd goed afloopt. Gelukkig voor Mister X, maar helaas voor de detectives. Zo ontdek je hoe spannend het kan zijn om een achtervolging in te zetten in de grote stad, met enkel de metro, de bus en de taxi die tot je beschikking staan. Scotland Yard Master brengt dat oude kat-en-muisspel naar een nieuw niveau.

img_0101

Digitaal tijdperk

Want het achtervolgen per openbaar vervoer is natuurlijk nog steeds actueel, zeker in een grote stad als London. Maar om nu klakkeloos een pion in te sluiten, dat is natuurlijk weer een beetje achterhaald. Tegenwoordig is het namelijk zo je door de drukte simpelweg opgaat in de menigte. Het idee dat de spion in de oude versie om de zoveel beurten even ‘onzichtbaar’ wordt is dan ook een tikje achterhaald in het moderne tijdperk. Nee, bij Scotland Yard Master is het juist zo dat de spion vooral onzichtbaar is, en af en toe zichtbaar wordt. De positie van Mister X wordt in dit geval met een tablet of smartphone bijgehouden, in plaats van op het schrijfbordje. Voor de detectives verandert er ook het een en ander!

img_0104

Extra hulpmiddelen

De gratis app die hoort bij Scotland Yard Master geeft het spel een paar heel bijzondere functies. De grootste verandering (en de duidelijkste verandering) is het feit dat Mister X de hele tijd onder de radar blijft, en zich maar een paar keer fysiek laat zien. Dat maakt het spel wel een stuk spannender, en voor de detectives een stuk moeilijker. Die moeten namelijk flink puzzelen om te achterhalen waar Mister X is. Als hulpmiddel zien zij boven in de app hoe Mister X zich heeft voortbewogen: per tram, bus of taxi. Of per helikopter, een nieuw vervoermiddel in het spel. Daarmee kan de misdadige Mister X verplaatsen naar één van de toeristische trekpleisters. Maar pas op, want via de functie Ondervraging kunnen de detectives er achter komen bij welke attractie Mister X is geland! Daarnaast hebben ze de mogelijkheid om via de moderne techniek te achterhalen bij welke van de vier zendmasten Mister X is, ze kunnen door de app laten berekenen waar Mister X – gebaseerd op alle bekende informatie – zou kunnen zijn en hoeveel taxistops hij van de dichtstbijzijnde zendmast verwijderd is. Cool is de Augmented Reality-functie, waarbij je op het scherm ineens allemaal gebouwen ziet in plaats van de vlakke plaatjes op het spelbord. Allemaal handige snufjes die het speuren eens stukje makkelijker maken. Maar slechts een stukje, want wanneer Mister X de tablet (of smartphone) in handen krijgt mag hij gebruik maken van zijn speciale nieuwigheden, waaronder een ritje met de helikopter, een dubbele reis, en een schaduwreis.

img_0105

Scotland Yard Master is geschikt voor 2 – 6 spelers vanaf 10 jaar, is zowel online als bij speelgoedwinkels en warenhuizen verkrijgbaar voor circa 34,99 euro. De bijbehorende app is gratis te downloaden voor Android en iOS. Deze app voegt echt veel toe aan de game, hoewel de basis gelijk blijft: weet jij Mister X te vangen?