Recensie: Schuld, Mel Wallis de Vries

Schuld, Mel Wallis de Vries Op een middelbare school lijkt een trend gaande te zijn, waarbij tienermeisjes zelfmoord plegen. Of eigenlijk: het begint bij een zelfmoord, en vrij snel volgt een tweede, en een derde. De hele gemeenschap is in rep en roer, niemand weet precies wat er aan de hand is. Wat is de reden? Heeft er iemand schuld? Er lijkt echter geen verband tussen de jongeren te zijn. Toch weet jij als lezer wel beter. Iemand heeft het op een aantal meisjes gemunt, en brengt ze stuk voor stuk een gruwelijk bezoekje, na ze eerst flink bang te maken. Zo lees je over de gruwelijke ‘ontmoetingen’ met Kate en Yara, die eigenlijk een heel normaal tienermeisjesleven leiden. Ze krijgen echter beiden kleine briefjes, die goed gepland worden afgeleverd. Ze worden in de gaten gehouden, maar door wie? Als lezer zul je daar niet snel achter komen, dat is zeker. Keer op keer weet schrijfster Mel Wallis de Vries je op het verkeerde been te zette, zonder valse hoop te wekken. Hoofdstuk na hoofdstuk lees je over het leven van het volgende slachtoffer, waarbij je af en toe in rode letters een stukje leest dat vanuit de dader is geschreven. Veel wijzer wordt je daar echter niet van, buiten het feit dat de spanning hierdoor enorm wordt opgeschroefd. Het tij begint echter te keren als Kate de briefjes gaat ontvangen, en het er niet bij laat zitten. Kate gaat zelf op onderzoek uit, en komt er zo achter dat de eerdere zelfmoorden geen ongelukjes waren. Dat verandert de zaak natuurlijk enorm! Nu moet Kate vrezen voor haar eigen leven. Maar niemand gelooft haar. En dus gaat ze zelf actie ondernemen. Schuld is een geweldig spannende thriller over een persoon die wraak gaat nemen op een aantal meisjes. Middels een ‘haatlijst’ gaat deze persoon heel geduldig al diens slachtoffers af, en speelt een pittig kat-en-muisspel. Let wel: de manier waarop de meisjes aan hun eind komen wordt best wel duidelijk omschreven, en kan dus best indrukwekkend zijn. Het verhaal is vanaf de eerste tot de laatste pagina spannend, en die piekmomenten zorgen voor een mooi ritme in het blad. Een geweldige thriller!

Schuld, Mel Wallis de Vries uitgeverij de Fontein, 228 pagina’s, hardcover. Prijs: 13,50 euro. Leeftijd: vanaf 15 jaar. ISBN: 9789026138935