Recensie: Schetsen en tekenen voor beginners, Matt Pagett

Ben jij ook altijd zo jaloers op mensen die in een oogwenk iets op papier kunnen zetten? Een silhouet, lijntekening of zo maar even een huis of portret op papier kunnen zetten? Dat heeft in sommige gevallen te maken met een (onderkend) talent, maar eigenlijk kan iedereen het leren! Het boek Schetsen & tekenen voor beginners bevat tips en technieken die jij als beginner nodig hebben om een eigen stijl te kunnen ontwikkelen.

De harde kaft, die met een elastiek bij elkaargehouden wordt door een stevige elastiek, bestaat uit twee delen. Aan de ene helft van het boek zit het boekje Schetsen en tekenen voor beginners geschoven, aan de andere kant vind je een schetsblok. Beide zijn uit de kaft te schuiven, wat wel zorgt voor wat gebruiksgemak. Vooral bij het lezen van het boekje is het prettiger het even uit de kaft te schuiven! Het boekje is makkelijk leesbaar, en behandelt alle aspecten van het tekenen: welke verschillende materialen er zijn, op welke manieren je ze kunt gebruiken, en op welke manieren je kunt tekenen. Zelfs op welke manieren je potloden kunt vasthouden, en in welke situatie je dit het beste zo kunt doen.

Na de korte inleiding wordt je aan het werk gezet, en krijg je al snel een reeks opdrachten en (vinger)oefeningen voor je kiezen. Zo komen allerlei aspecten van het tekenen aan bod. Elk hoofdstuk heeft een bepaald basisthema, zoals compositie of toon. Aan het einde van ieder hoofdstuk krijg je een opdracht, waarin dat thema nader wordt toegelicht. Bij het uitvoeren van het project wordt je stap voor stap begeleid met veel illustraties en tips. Want: al doende leer je, en leer je niet alleen de technieken, maar ook welke technieken en stijlen jou het beste liggen. Spelen is een belangrijk deel van alle ontdekkingen en de lezers van dit boek zullen merken dat het breken van bepaalde regels voor nieuwe regels kan zorgen.

Schetsen en tekenen voor beginners, Matt Paget
Librero, september 2012, 126 pagina’s, hardcover.
Prijs: 9,95 euro. ISBN: 9789089981783