Recensie: Scheire en de schepping, Lieven Scheire

Op de Vlaamse televisie is een populair-wetenschappelijk programma, Scheire en de schepping. Daarin worden de meest bizarre weetjes en feitjes uitgeplozen. Je kunt het zo gek niet bedenken, of het kan altijd vreemder. En die meest vreemde feitjes weet het team van Scheire boven water te krijgen en op een heel bijzondere manier te vertellen. Dit boek, Scheire en de schepping, is het boek van de serie. Dat klinkt ongelofelijk suf, want dat is meestal zo bij een boek-van-de-film, maar deze is toch weer anders. Hier kunt je het namelijk nog allemaal eens rustig doorlezen en nalezen. Wist jij bijvoorbeeld dat er een haan was die maar liefst 18 maanden zonder kop heeft geleefd? Hij was echt wereldberoemd! En bestaat er zoiets als mannenweeën? Ook staan er heel wat vreemde weetjes in, van bizarre lengtematen tot woorden die iets omschrijven die je niet had durven dromen. Het team van Scheire en de schepping gaat er echter met een wetenschappelijke manier mee om. Alles wordt netjes uitgelegd en onderbouwd, met tekeningen, foto’s, illustraties en verwijzingen naar andere feiten. En humor, want zonder humor zou het universum helemaal leeg zijn. Iedere lach zorgt ervoor dat een ster z’n licht krijgt. Toch? Een kleine beperking is de veelzijdigheid van het boek. Probeer er niets in na te zoeken, want dat is schier onmogelijk. De titels van de verschillende hoofdstukjes zijn cryptisch genoeg om je op het verkeerde been te zetten, en per hoofdstukje kunnen best drie of vier grote verhalen verteld worden, aangevuld met andere, kleinere weetjes. Of nerd-alert-proefjes, natuurlijk, want meten is weten! Scheire en de schepping, Lieven Scheire Manteau, februari 2014, 256 pagina’s, paperback. Prijs: 19,95 euro. ISBN: 9789022329740